Oﬁ‘ice of
I nspector

Geneml

Report of Investigation
into
Allegations that Senior Management
Ordered Research Suppressed or
Destroyed

October 4, 2007



I. Introduction

The investigation reported below began in mid-September 2006, when the
Chairman of the Federal Communications Commission (“Commission”) first heard that
two draft Media Burean economic research reports were alleged to have been suppressed
at the agency and asked the Commission’s Inspector General to examine the matter.
Shortly thereafter, on September 20, 2006, Senators Boxer, Dorgan and Wyden sent a
letter to the Inspector General requesting investigation of these two and additional related
matters, including allegations that “senior managers ordered ‘every last piece’ of [a draft
Media Bureau] report destroyed.” In light of the allegations, the Inspector General
expanded the investigation to determine whether there had been any violations of United
States criminal law or the Commission’s rules. Because the matters specified by the
Senators would be covered by the scope of the investigation in any event, we have
organized this report to follow in general fashion the matters as identified by the
Senators.

II. Scope of Investigation

This investigation was the largest ever conducted by the Commission’s Office of
Inspector General (“OIG”). At the time the investigation was opened, the Assistant
Inspector General for Investigations had only one investigator whose time was, and
continues to be, devoted almost exclusively to supporting Department of Justice
investigations and prosecutions of fraud in the Commission’s universal service program
and who could not be taken off that work without endangering the success of those
prosecutions. The Inspector General thus asked for additional attorneys with litigation or
investigation experience to be transferred to OIG to conduct the investigation,

More than 150,000 pages of documentation were reviewed and over one terabyte
of electronic data was searched in this investigation. In addition, dozens of related
Commission reports and orders were reviewed and the OIG's Senior Forensic Economist
reviewed and analyzed more than 60 economic and research documents, including
reports, papers, article, surveys and so forth. In addition, 35 individuals were
interviewed, including present and former staff and management, economists and
lawyers, among them the former Media Bureau Chief and the current Chairman’s Chief
of Staff, Two former Commission employees refused to be interviewed for this
investigation: Professor Adam Candeub of the Michigan State University College of
Law, who had been a Media Bureau staff attorney and who made the allegations to the
Senators and the media that a Media Bureau report had been suppressed and ordered to
be destroyed by senior Commission managers, and one of the authors of the report at
issue in Professor Candeub’s allegations. The Inspector General cannot compel
testimony of non-government employees and at first we were concerned that our inability
to interview these two former staffers would limit our ability to completely investigate
these matters. As discussed in more detail below, however, the extent and thoroughness
of our investigation on these matters and the lack of any corroborating evidence give us
comfort that we have been able to investigate these matters adequately and that our
findings and conclusions rest on solid grounds.



II1. Matters Investigated and Conclusions

A, Inquiry Into Local TV News Report

The Senators’ and Chairman’s concern regarding the draft report entitled “Do
Local Owners Deliver More Localism? Some Evidence from Local Broadcast News™
(“Local TV News Report”) stems from the allegations of Professor Adam Candeub of
Michigan State University College of Law, who was employed as a staff attorney in the
Commission’s Media Bureau during part of the relevant period. As stated in the
Senators’ letter, Professor Candeub’s allegations are that “the report ‘was stopped in its
tracks because it was not the way the agency wanted to go’ and that senior managers
ordered ‘every last piece’ of the report destroyed.”' Professor Candeub made similar
allegations in several media interviews and the allegations were repeated in various
media articles and reports.? Our investigation did not substantiate either allegation of
Professor Candeub,

1. Senior Managers of the Commission did not Order the Local TV News
Report Destroved

We first address the allegation that senior managers ordered the Local TV News
Report destroyed because it is both an extremely serious allegation and simple to address.
Section 2071 of Title 18 of the United States Code makes destroying or concealing
government records or attempting to do so a criminal act and would require anyone found
guilty of such an offense to forfeit any government office held and be disqualified from
holding government office in future.” Federal courts have long held that the government
records at issue do not need to be formal or official records or records that would be
accessible to the public.* In addition, the courts have rejected arguments that this crime

! See letter to Kent R. Nilsson, Inspector General, from Senators Barbara Boxer, Byron Dorgan and Ron
-Wyden, dated September 20, 2006, p.1,

*““[T]hey said that the project was dead and to delete computer records,” [Professor Candeub] told
TelevisionWeek.” TVWeek, September 14, 2006, “[Professor Candeub)] said ‘the order did come down
from somewhere in the senior management of the media bureau [sic]that this study had to end ... and they
wanted all the copies collected.”” Los Angeles Times, September 15, 2006. “Candeub, now a law
professor at Michigan State University, said senior managers at the agency ordered that the report be
destroyed.” Associated Press, September 135, 2006,

*18 U.S.C. § 2071. In addition, the Standards of Conduct for Employees of the Executive Branch apply to
Commission employees and officers and might also be at issue in a situation involving the destruction of
documents, Specifically, rule 2635.101(9) requires government employees to protect and conserve Federal
property. 3 CE.R. § 2635.101(9). Although Federal property is not defined for section 2635, elsewhere in
the federal rules the term is specifically defined to exclude records, and thus the reasonable interpretation is
that Federal property as used in rule 2635.1010(9) includes such records. See, e.g., 41 CF.R. § 102-36.40,
12 C.E.R. 1102.306.

* See McInerey v. United States, 143 F. 729 (1% Cir. 1906); United States v. Poindexter, 725 F. Supp 13
(D.D.C. 1989).



can only be committed by the, or a, custodian of record.” Indeed, the Eight Circuit has
found that soliciting the concealment of government records by someone who did not
have access to the records falls within the statutory prohibition.® Thus, our view is that a
direction by senior managers — or anyone else -- to destroy the Local TV News Report
could be found to violate section 2071 and we would be required to refer any evidence of
such criminal action to the Department of Justice for potential prosecution.

Professor Candeub, who is no longer a government employee and thus cannot be
compelled to answer questions in an OIG investigation,’ declined to be interviewed by
OIG regarding his allegations to the Senators and in media interviews that senior
managers of the Commission ordered the Local TV News Report destroyed.® Initially we
were concerned that Professor Candeub’s refusal to cooperate in the investigation wonld
constrain our ability to investigate those allegations fully, and to have confidence in any
conclusions drawn from our investigation into the matter. The complete lack of any hint
that corroborating evidence exists for the allegation that anyone gave a direction to
destroy documents, despite an extensive and wide-ranging investigation, however, gives
us comfort that that is not the case.

As a preliminary and factual matter, every piece of the Local TV News Report
was not destroyed. Multiple copies of multiple version of the report were produced
immediately, both in our investigation and pursuant to a Freedom of Information Act
request for which it was a responsive document. We are not aware of any
contemporaneous reports of any order to destroy the report being made to any supervisors
or the OIG. More importantly, in our investigation we interviewed, among others, one
author of the Local TV News Report (who remains employed at the Commission),
Commission staff and management known to have copies of the report, the former Chief,
Deputy Bureau Chief, and other members of the Media Bureau’s front office at the time
in question. Every person, including the author of the report, stated that he or she had
neither received nor given an order to destroy the Local TV News Report or any other

¥ Coplon v. United States, 191 F.2d 749 (D.C. Cir. 1951); United States v. Poindexter, 725 F. Supp at 20.
§ United States v. May, 625 F.2d 186 (8% Cir. 1980).
7 The Commission’s OIG does not have the authority to issues a subpoena ad testificandum.

¥ When OIG initially spoke with Professor Candeub, he stated he was willing to be interviewed for
purposes of this investigation. He failed to respond to several voicemails over & period of weeks as OIG
attempted to schedule an interview with him in Lansing, Michigan. Professor Candeub finally responded to
electronic mail and asking OIG to propose dates as he was quite busy with the press of his teaching duties.
After several more attempts to reach Professor Candeub, staff eventually reached him by telephone to
propose interview dates, at which time he said he had decided to retain counsel to represent him in this
matter and needed time in which to find counsel and prepare for the interview. OIG staff again sent
electronic mail to the Professor proposing various dates on which the Professor did not hold classes during
the next month, according to the Michigan State University College of Law website, and setting a date
certain on which OIG staff would call Professor Candeub to schedule the interview. On that date, Professor
Candeub left a voicemail for the OIG investigator stating that he had decided he would decline to be
interviewed for the investigation and that he “[did] not think [he] could add much to the issues [he]
believe[d] the investigation was required to pursue.”



document. In addition, because of the seriousness of the allegations, we asked every
person interviewed in the investigation, even those who were not involved with the Local
TV News Report, whether they had ever given or received an order to destroy any
document outside of the agency’s standard record retention and destruction policy
directions or if they had ever heard even a rumor of such. With the exception of
Professor Candeub’s allegations, which some interviewees remembered reading or
hearing about in media reports, no one we interviewed was aware of even a rumor of
such criminal conduct at the Commission. We conclude that no order to destroy the
Local TV News Report was given by senior managers or anyone else at the Commission.

2. The Weight of the Evidence does not Support the Allegation that the Local

TV News Report was Suppressed Because Agency Management Disliked
the Report’s Results

The results of the Local TV News Report, as reported to the Media Bureau Chief
on February 17, 2004, were: “[w]e find that local ownership (defined as the DMA where
the company’s headquarters is located) adds almost four minutes of local news, over four
minutes of total news and almost five minutes of local on-location news.” The report
went through at least eight different drafts with changes varying from slight cosmetic
alteration to substantive revision.” The broad substantive conclusions of the report
remained consistent, but the regression techniques used changed among the various
versions and the number of additional minutes aired of local news, on-location local
news, and total news per half hour that were attributable to local ownership varied,
depending on the regression technique used, from 4 to 5.5 minutes, 5 to 3 minutes, and 3
to 6.5 minutes, respectively.'’ The report was never formally released by the
Commission. A version of the report, dated June 17, 2004, became public during the
reconfirmation hearings of Chairman Martin in September 2006 and Chairman Martin, in
agreement with Senator Boxer, then directed that the report be placed in the record for the
localism and media ownership proceedings. The additional versions of the report were
placed on the Media Bureau’s website on December 29, 2006.

The allegation that the Local TV News Report was suppressed in 2004, as we
understand it, is based on the idea that the then-agency management would not have liked
an economic study that concluded local ownership of broadcast stations produced more
localism content in the form of local news because the Commission’s Chairman at the

® The versions collected within the Commission for a FOTA request bear the dates of January 15, 2004,
February 18, 2004, February 27, 2004, March 26, 2004, March 29, 2004, May 12, 2004, June 17, 2004, and
July 2004. The drafts up to and including June 17, 2004 were provided to reviewers at roughly the same
time as the dates on the drafts. The report dated July 2004 was provided to the supervisor of the authors in
March 2005. The author could not remember why he sent the draft to the supervisor in March 2005 when
he thought the report had been stopped and stated so in the accompanying electronic mail message. The
supervisor stated that it was provided because she required the economists she supervised to provide at
least one written work product for her to review for each performance appraisal cycle. We confirmed that
that was the practice of the supervisor. That draft appeared to the supervisor, and to us, to have only minor
cosmetic changes to the immediately prior draft dated June 17, 2004,

19 A more detailed description of the Local TV News Report in its last iteration and its criticisms is
provided in an appendix to this report of investigation.



time, Michael Powell, had been a strong proponent of relaxing the ownership cap rules
and thus Kenneth Ferree, the Media Bureau Chief Chairman Powell appointed, would
seek to suppress the study because he saw the study as undermining the policy position
that it was reasonable and appropriate to relax the media ownership cap.'’ Instead, the
evidence clearly indicates that agency management’s like or dislike of the results was not
a factor and that the Local TV News Report was not released formally by the
Commission for reasons that do not relate to agency management’s like or dislike of the
results.

Background

The genesis of the Local TV News Report came in the late summer of 2003 and
was the independent research idea of the two authors, following a perceived call for
research by the then-Chairman, Michael Powell, in his description of the mandate of the
“Localism Task Force™ (“LTF”). The LTF was created shortly after the end of the
Commission’s 2002 Biennial Regulatory Review proceeding to address localism, the core
of “public concern about the media” as voiced during the twenty-month proceeding.
Among other things, the L.TF was to conduct studies to rigorously measure localism and
how it may be affected by existing Commission rules, and make recommendations to the
Commission on how it could promote and strengthen localism in television and radio. At
the same time, the Media Bureau created the position of “Director of Research” and
initiated a Media Bureau Staff Research Papers Series to encourage and utilize the
research efforts of Media Bureau economists in both specitically assigned and
independently conceived research.'? The LTF and Media Bureau staff and management
overlapped substantially and at times the lines of authority and management were

' The Commission revised the local broadcast ownership rule to permit an entity to own up to two
television stations in markets with 17 or fewer stations, and up to three television stations in markets with
18 or more stations, 2002 Biennial Regulatory Review- Review of the Commission’s Broadcast Ownership
Rules and other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of the Telecommunications Act of 1996, Report and
Order and Notice of Proposed Rulemaking 18 FCC Recd 13,620 (2003) (2002 Biennial Media Ownership
Review). The Third Circuit questioned the Commission’s rationales and remanded the rule changes to the
Commission Prometheus Radio Project v, F.C.C. 373 F3d 372 (2004). The rule currently operative is that
which predates the 2002 Biennial Review: a single entity may own two television stations in the same local
market if (1) the so-called “Grade B contours of the stations do not overlap; or (2) at least one of the
stations in the combination is not ranked among the top four stations in terms of audience share and at least
eight independently owned and operating commercial or non-commercial full-power broadcast television
stations would remain in the market after the combination. This formula was adopted by the Commission in
its 1999 Local TV Ownership Report and Order, 14 FCC Red 12903 at 12930-31, in accord with the
Telecommunications Act of 1996,

2 The purposes of Media Bureau Staff Research Paper Series include: (1) creating awareness of future
media policy issues; (2} fostering debate and discussion both within the Commission and external to the
Commission among researchers, scholars, media enterprises, other interested parties, and the public
generally about future media policy issues prior to the Commission initiating formal inquiries or
rulemakings to address and resolve such issues; (3} providing both descriptive and inferential (econometric)
empirical studies on aspects of media industry structure, conduct, and performance; and (4) providing
conceptual analysis and empirical research in support of ongoing or near term Media Bureau inquiries and
rulemakings. See www. fec. gov/mb/imbpapers.himl, last accessed October 3, 2007.



blurred. Much of the work of the LTF, especially its work relating to economic research,
was done by Media Bureau staff, most of whom were not formally members of the LTF.

The authors, then both staff economists in the Media Bureau, proposed to conduct
a study of data on local television news broadcasts which had become available to one of
the authors, at no charge, though a University of Delaware professor. The authors
presented their idea to management in their supervisory chain and the Media Bureau’s
Director of Research, who thought the proposal had promise as an economic research
project. The authors then gave a presentation to the Co-Chair of the LTF (who was also
the Deputy Chief of the Media Bureau). The Co-Chair was politely interested but non-
committal, which appears to have given rise to confusion as to whether the project went
forward as an LTF, or simply a Media Bureau Staff Research Paper Series, project. There
appears to be a fair amount of confusion on this issue, even within the recollections of
individuals. We do not believe, however, it is necessary to determine under which aegis
the project went forward for purposes of this investigation. At the very least, the
proposed study was viewed as research of potential value at some level to the
Commission. The authors clearly were given permission to pursue the project with
Commission resources in down time when they did not need to be working on assigned
work.

The authors commenced work in approximately the late autumn of 2003,
reviewing and analyzing approximately 550 hours of broadcast samples of news reports
and characterizing them as non-local, local, or on-location local news reports. They
began drafting the written report of their research in January, 2004. These drafts were
reviewed by various colleagues, including the Media Bureau Director of Research. Not
later than February 17 2004, the Media Bureau Chief was informed of the research
project and its initial results that “local ownership ... adds almost four minutes of local
news, over four minutes of total news and almost five minutes of local on-location news.”
In late March 2004, the authors gave a presentation on the report to Industry Analysis
Division of the Media Bureau and other interested economists. As part of that process, a
draft of the report was circulated to various staff and management in the Media Bureau
and on the LTF and to other potentially interested and knowledge Commission
employees. Significant criticisms and questions on the draft report were raised at the
presentation and in follow-on communications to the authors and their supervisor.

Following the presentation and follow-on critiques, the authors made various
revisions to the draft report. Criticisms were received not only from senior economists
responsible for reviewing the work, but also staff economists, including colleagues of the
authors. The author we interviewed felt strongly that they responded completely and
made all changes they thought necessary to meet the criticisms they considered valid.
The senior economists reviewing the work, including the Director of Research, did not
agree. The resulting tension was within the framework of pre-existing tensions between
the authors and their supervisors on personnel and personality matters, and with a senior
economist who perceived the authors to have been working on the Local TV News
Report research during the period when one of the authors failed to perform adequately or
timely on work assigned to him to assist that senior economist. The authors’ supervisor




then sought a rough approximation of a double-blind peer review with a staff economist
from another bureau in the Commission. The written comments of this reviewer were
provided to the authors, as were other similar written comments from other staff and
management economists. Again the authors thought they responded to all valid
criticisms, but the senior economists reviewing the work did not agree that the report had
been effectively revised. Although recollections and perceptions differ as to what
happened next, after mid-summer 2004, the authors did not produce additional drafts to
their supervisor, the Director of Research, or anyone else in the Media Bureau or the
LTF, for the approvals necessary to move the report forward towards release.?

Discussion

As a primary matter, we neither saw nor heard any direct evidence that anyone in
senior management at the Commission stated orally or in writing that he or she disliked
the results of the Local TV News Report. Based on the evidence we have gathered, it
also appears clear that the report was never presented to the Media Bureau Chief or his
immediate staff or to the Co-Chair of the LTF by senior economists or management as a
document to be considered for public release. We neither saw nor heard evidence that the
report or any aspect of it was ever discussed with anyone in the offices of Chairman
Powell, Chairman (then-Commissioner) Martin, or any other Commissioner.

We found extensive evidence in this investigation, through both interviews and
document review, that serious issues with the Local TV News Report were raised
contemporaneously. This includes matters involving the underlying economic research
methodologies, the extent and usefulness of the narrative portions of the report, especially
as to the completeness of describing the qualifying limitations of the data, and that the
narrative conclusions appeared to be broader than could be supported by the data. We
found that these issues were discussed directly with the authors, and were also discussed
among management and senior economists responsible for addressing such work in the
Media Bureau. The senior economists we interviewed all stated that the last draft of the
report they reviewed had not addressed all issues of concern, and the report never reached
a stage at which they felt it met their professional standards such that they would present
it to the Media Bureau front office or the LTF for potential release. The witnesses who
had criticisms of the draft paper, however, uniformly thought that the problems could
have been corrected to produce a releasable report (although views of its potential value
differed). We find these witnesses to be credible on these points. We also had the OIG’s
Senior Forensic Economist examine the collected drafts of the report, the written
criticisms, relevant portions of interview transcripts and discuss the interviews and other
evidence with the OIG staff working this investigation. The OIG’s Senior Forensic
Economist determined that the various versions of the report exhibited issues noted by
the reviewing economists and that the final versions have not corrected for all issues and
retained serious flaws as a piece of economic research.

13_ As noted supra at note 9, a cosmetically revised version of the June 17, 2004 draft paper was provided 1o
the authors’ supervisor in March 2005, apparently for the purposes of the performance appraisal cycle.



The two authors of the report both state that they believe the report was not
released because the then-Media Bureau Chief did not like its results, and not because of
any issues with the quality of the report or the underlying economic research. Both
authors also claim the level of review and criticism for the Local TV News Report was
unusual, if not even unique, for review of Media Bureau economic research papers. As
noted elsewhere in this report of investigation, the author who performed the substantive
econometric work on the project, left government employment prior to the start of this
investigation and declined to be interviewed by the OIG for this investigation.'* The
econometrician provided a written statement to his co-author who provided us with a
copy of a written document that appears to be that statement."”> We were able to
interview the author who remained at the Commission, however, who cooperated fully
and at length. We believe that author was honest and straight-forward in reporting his
views and recollections. We note, however, that this author is a theoretician and had little
to do with the underlying economic analysis or the econometrics that appear to have
raised the most significant concerns with the report.'® Further, this author’s past
theoretical work at the Commission was highly regarded; staff and management,
economist and non-economist witnesses all mentioned this, as did OIG’s Senior Forensic
Economist."” We also note that there was a pre-existing and high level of tension
between the authors and their supervisors that appears to stem from both personnel

** OIG staff contacted this author, the econometrician, more than eight times. One investigator spoke
directly to the econometrician on the telephone four times; throughout the process the investigator left
voicemails that the econometrician did not return; the Assistant Inspector General for Investigations also
tried to assist in the effort and left him three voicemails that also were not returned. In one of the telephone
conversations, the econometrician told the investigator he did not trust “the IG process.” To assuage his
concern, the investigator noted that the OIG had contracted with a court reporting service and would have
this independent entity record the interview and produce a written transcript which he could review for
accuracy. The economeirician stated that his concerns were increased with the ability to have an actual
transcript of his interview. OIG then offered to have a more informal interview recorded only on tape and
without a formal transcript, the econometrician author still expressed doubt that he would agree. In the last
conversalion with him, the econometrician told the investigator that he would not agree to be interviewed at
all,

"* In the telephone conversation in which he declined to be interviewed, the econometrician stated that he
had given a statement to the other author who remained at the Commission and understood that that author
had provided it to us. Because we were not able to interview the econometrician, we were not able to
confirm the documents were identical or to question him about the other author’s recollection, However,
we have no reason to believe the author we interviewed would alter the statement provided by his co-author
and thus, for purposes of this report of investigation, we have assumed the written statement we have is that
of the econometrician.

' This author spent much of his time on this project viewing the news broadcast tapes, a significant and
time-consuming task; he also wrote much of the narrative portion of the report.

'" We also note that both authors were involved early in their Commission careers with the process for the
Media Ownership Working Papers developed and run through the Media Bureau front office and the Office
of Chairman Powell for purposes of the 2002 Biennial Regulatory Review, and which did not necessarily
follow the normal practices of Media Burean economic paper review. Witnesses with longer experience at
the Commission stated that significant review of economic papers, including informal peer review, were
usual practices. We found those witnesses credible, but note that this does not detract from the credibility
of the author we interviewed as to his perceptions, because he had different experiences.



matters and perscnality differences, and between a senior economist reviewing the report
and the authors because of performance issues on a recent project.'® We believe this
back-drop of tension may have led the authors to perceive the criticisms as inaccurate and
pretextual.’” Some witnesses thought, and the authors’ supervisor stated, that the
managers involved perceived the tension and that the then-unusual process of informal
peer review with a staff economist from outside the Media Bureau was an attempt to
combat the perception the criticisms came from the background of tension rather than
actual problems with the work.*® We find this explanation and the witnesses providing it
credible. Based on the information gathered in our investigation, and on the OIG’s
Senior Forensic Economist’s analysis of the various versions of the Local TV News
Report and its criticisms, OIG believes that the concerns with quality aspects of the report
were sincerely held and rationally based, and that the attempts to have the authors revise
the report were honest attempts to have the authors improve the report and not efforts to
lead them to abandon it.

In March 2004, during the period in which criticisms were being given to the
authors and revisions made to the draft versions, an intellectual property issue arose.
When the authors first presented their proposal, Media Bureau management and the
Commission’s Office of General Counsel (“OGC”) addressed initial intellectual property
rights issues. At that time, the authors identified the data to be used as the intellectual
property of a certain professor. After some back and forth with the professor, a letter
granting the Commission permission to use the data was obtained that satisfied the OGC.
Later, however, in responding to criticism that the underlying data had not been described
in sufficient detail, the authors indicated that the professor had enhanced underlying data
belonging to the Project on Excellence in Journalism (“PEJ”). This raised serious
concerns among the legal staff in the Media Bureau that the Commission might not have
complete rights to use the data or release it further, especially as PEJ had denied
Commission requests to use PEJ data in the recent 2002 Biennial Regulatory Review
proceeding. The authors” supervisory chain and the Media Bureau front office again
began working with OGC to seek necessary permission to use the underlying data. The

'® During the same time period the authors were undertaking the task of more than 550 hours of viewing
and coding broadcast news tapes, they were assigned to do economic work necessary to assist the senior
economist’s work on a major Commission proceeding with a strict deadline. The senior economist
reported that he often had trouble locating the authors and getting them to respond to his requests during
that time period (the senior economist also reported feeling frustrated by this), The senior economist
encountered especially difficult problems with the econometrician, who failed to provide adequate and
timely work, ultimately forcing the senior economist to do the work assigned to the author by himself one
week-end before the deadline.

¥ Jt seems possible that the back-drop of tension and exasperation also may have led the criticisms to have
been delivered with more intensity than usual; however, as noted, our Senior Forensic Economist confirms
there are substantive concerns with the report in all versions.

% The evidence indicates that the peer review process did not result in a fully double-blind peer review in
one case. We interviewed the reviewer, however, and found him credible and objective. In addition, as
noted elsewhere, the OIG’s Senior Forensic Economist also found the problems in the various versions of
the report,




Media Bureau Chief was informed of the PEJ data rights issue at this time and, based on
the past experience with PEJ’s denial of Commission requests to use data, directed that
Media Bureau staff and management take precautions to insure that the Commission not
appear to have misused proprietary data, or failed to protect it once the fact the data was
PEJ’s became known,

The authors both view the concern with the intellectual property issue as a pretext
for stopping or suppressing their work on the Local TV News Report. In his written
statement, the econometrician stated that the Deputy Bureau Chief “after seeing our
findings, tried very hard to raise intellectual property concerns about the paper even after
[the other author] had clearly made sure that everything was in order on the intellectual
property front.” The author we were able to interview told us of similar views in his
interview. Although we believe this author was entirely credible in reporting his view to
us, we do not think it was an accurate assessment.

The Media Bureau economic research work in general involves an intersection of
economists and lawyers, A common refrain in this investigation was that economic
issues that are simple and clear to economists are not so to lawyers. We think that in this
case, similarly, legal issues that raise concerns in lawyers may not do so to non-lawyers.
It appears reasonable (o us to have a concern with the proprietary rights issue, especially
given the past history with PEJ. We also note that the evidence from our interviews and
document review establishes that the Media Bureau again began to work with OGC to
address the intellectual property concerns for use of the data in the Local TV News
Report. A letter to PEJ seeking permission to use its data was drafted and went through
some review. This process was going on at the same time management and the senior
economists reviewing the Local TV News Report became frustrated because repeated
drafts of the report did not seem to be addressing the most significant criticisms.”! We
note that the issue, and Media Bureau efforts to address it, came after the Bureau Chief
had been notified of the report’s existence in draft form and its conclusions. In our
interviews, the former Bureau Chief and others then in the Bureau front office had vivid
memories of an intellectual property rights issue arising from an economic research
project and the Bureau Chief’s concern with this issue, while the Bureau Chief and other
front office members not otherwise involved with the report did not have specific
memories of the Local TV News Report from that time period. We found those
witnesses credible and that the intellectual property concern was strongly held, acted
upon reasonably and in good faith, and was not a pretext to suppress the report.

The only evidence we found that might directly support the allegation that the
report was suppressed because senior management disliked its results is the 2007
recollection of one of the authors in his OIG interview that a supervisor had a meeting
with the two authors and told them something to the effect that “the results {of the Local
TV News Report] weren’t consistent with what the front office might have liked to have
seen.” The supervisor identified stated specifically that she would not get into
conversation with the authors about whether the Bureau Chief liked or disliked the report;

*! At some point it was decided not to send the letter until it appeared that report was closer to a final
produgct.

10



she remembered repeated statements from the authors from the beginning of the draft
review process that she and management did not like the report because of “the bottom
ling” and that the authors clearly wanted to get her to say she agreed. No other witness
recalled any statement by the Bureau Chief that he disliked or disfavored the results of
the Local TV News Report or that he ever addressed it substantively in any way.

In his written statement, the econometrician states that he “strongly believe[s] the
paper [the Local TV News Report] was ‘killed’ because Kenneth Ferree did not like the
results,” but he also states that he was told Mr. Ferree was “furious” with the report and
that he thinks:

it certainly doesn’t seem plausible that Ferree ‘was furious’ with the
quality of the [Local TV News Report]. It therefore appears to me that to
the extent [a supervisor] accurately represented Ferree’s emotional state,
Ferree was furious with the paper’s findings.”

The econometrician does not mention in his written statement that he was told by
management that the front office did not like the results of the report, either in support of
his view on this issue or elsewhere in the statement and his statement accords with the
supervisors testimony that the authors repeatedly told her that they thought management
did not like the results of the report.. The absence from the written statement of any
discussion of a conversation in which a member of Media Bureau management stated that
the front office disliked the report is not dispositive, but it does seem a significant and
highly relevant fact to ignore. And the absence still leaves us without corroboration for
the first author’s recollection. Professor Candeub, who alleged in the media and to the
Senators that the Local TV News Report was suppressed because agency management
did not like the results, also declined to be interviewed and thus we could not follow up
on any information Professor Candeub might have with respect to this specific matter,

We specifically questioned the former Media Bureau Chief about the Local TV
News Report. He did not have any specific memories of the report or remember any
view about it from that time period. He did read the report when the stories about it came
out in the media. The former Bureau Chief thought in retrospect that he probably would
not have agreed to release it in 2004 because he viewed it as dealing specifically with
ownership issues, which the Commission had only recently finished with, rather than the
behavioral aspects of localism that he viewed as the appropriate focus of current efforts.”

2 No witness recalled that the Bureau Chief was “furions” with the Local TV News Report, although some
recall him being upset over one economntic report that they cannot identify and several noted that he was
very concerned when he learned that there might be a significant proprietary data rights issue with the
Local TV News Report. Based on other accounts in which wiinesses could recall the Bureau Chief being
upset with an identified economic report, and the similarity of timing and circumstances for the accounts in
which a witness could not identify the subject report, our best surmise is that the report at issue was the
Draft 2003 Radio report discussed below. It might also be a recollection of the Bureau Chief’s response to
the news that there was a potential issue with PEJ proprietary data rights and the Local TV News Report.

* The Media Bureau Chief’s approval would have been required to release the report in the Media Bureau
Staff Working Paper Series,

11



The Bureau Chief also thought that he would likely have told staff to hold the work for
use in the next biennial or quadrennial review when the Commission would again address
ownership issues, as he viewed the results of the Local TV News Report as likely to be
useful in supporting the retention of some national ownership cap. We also asked the Co-
Chair of the L'TF about the report, as it conceivably could have gone through a separate
approval and release process for [.TF purposes. The Co-Chair felt that, had it been
presented to him by the Media Bureau senior economists as a releasable paper, he would
have considered it for its relevance and value as a LTF report. The Co-Chair stated that
the LTF did not ignore the ownership variable in addressing localism and noted that the
LTF’s major research study specifically included ownership information as a variable.
We find these witnesses credible on these points and that they did not dislike or disfavor
the results of the Local TV News Report.

We do note that there ts some evidence that is ambiguous and by itself would not
be inconsistent with the possibility that agency management, at least in the form of the
then Media Bureau Chief, did not like the results of the Local TV News Report. One
witness thought the Media Bureau Chief stated at some point that he thought Michael
Powell would not have wanted the report released, the witness thought but was not sure
that this was in reference to the Local TV News Report. This instance, however, is also
consistent with the view that the Media Bureau Chief was concerned with the timing of
producing or releasing material on ownership structure in part because he believed that
view was shared by Chairman Powell. In addition, the failure to follow through with
seeking permission for data use from PEJ could be seen to stem from a decision not to
release the report, but there was no evidence of such motivation. We think the
combination of the press of other work, the growing sense that the authors were not likely
soon to revise the report to meet the professional concerns of the senior economists, and
the fact that a letter could be sent at a later time if necessary is the more likely
explanation,

Conclusions

As discussed in more detail above, we find the weight of the evidence discovered
in our investigation indicates the most probable explanation is that the report was not
released because the senior economists responsible for reviewing and approving the
report did not determine it had been revised sufficiently to the level of releasable work
and not because of agency management’s like or dislike of its results. Based on the
information gathered in our investigation, and on the OIG’s Senior Forensic Economist’s
analysis of the various versions of the Local TV News Report and its criticisms, we
believe that the concerns with quality aspects of the report were sincerely held, rationally
based and not pretexts to suppress the Local TV News Report. We suspect that the
tensions between staff and management and staff and senior economists may have
exacerbated a difficult situation, but that this tension was not caused by or related to any
effort to suppress the report because of agency management dislike of the results.

12



B. Inquiry Into Draft 2003 Radio Report

The question of what happened with the draft report entitled “Review of the
Radio Industry, 2003” (“Draft 2003 Radio Report”) is in some ways simpler than the
question of the Local TV News Report and in some ways presents more troubling
aspects. There is no dispute that a fairly complete draft was prepared by Media Bureau
stafl and presented to its front office. There is also no dispute that the then-Media
Bureaun Chief decided the report would not be revised into a final version to be submitted
to the Chairman’s office for expected release and that the Media Bureau would not work
on another update of the report in the nnmedlate future, at least not until media ownership
issues were before the Commission again.** We note, however, that a decision not to
release a document does not by itself establish that the document was “suppressed.”
Decisions to revise, change, release, or not release documents are common and expected
in government agencies and the role of agency management includes making such
decisions. Although agency management (and staff) cannot conceal documents or
information, there can be valid reasons for decisions not to release a document or
information even when the information is not privileged or otherwise to be protected
from disclosure. We look to the context of the decision-making and the reasons,
expressed and observed, for the decision not to release to determine whether the decision
and related actions were reasonable and consistent with agency management’s
obligations to the agency and the citizens it serves, or whether the dec1smn was arbitrary
and capricious or, in the worst case, an act to conceal information.”

Background

The Commission initiated the series of “annual” Radio Reports in response a
Congressional request for periodic updates concerning the effects of the relaxation of
radio ownership rules pursuant to the Telecommunications Act of 1996.”° The Radio
Report was prepared and released at uneven intervals five times before the instant
inquiry: March 1998, January 2001, September 2001 and September 2002, The Draft
2003 Radio Report was posted on the Media Bureau website on December 29, 2006,
along with other material produced in response to a FOIA request.”” As will be discussed
later in this report of investigation, a 1999 Radio Report was prepared but not released.
The 2003 Radio Report was prepared but not put into final revision and released and is

* The expectation at that time would have been the next quadrennial regulatory review proceeding in
which media ownership rules would be addressed. Previously the Commission has reviewed these matters
on a biennial basis, but in January 2004, Congress amended section 202h of the Telecommunications Act
of 1996 1o provide for a quadrennial rather than a biennial review. Appropriations Act 2004, Pub. L. No.
108-199, Div. B, § 629, 118 Stat. 3, 99 (2004).

% As noted above, an attempt to conceal the draft report at issue could be found to be a violation of section
2071 of Title 18 of the United States Code and we would be required to refer evidence of such to the
Department of Justice.

* The OIG has not succeeded in determining the precise nature or scope of the request, nor from whom it originated.

27

http:/fwww . fee gov/ownership/additional.html, last accessed October 3, 2007,

13



the subject of this investigation. No Radio Report was prepared after the 2003 version
until the 2007 Radio Report, which was released in 2007 as part of the 2006 quadrennial
regulatory review proceeding. The material analyzed, subjects addressed and format of
the Radio Reports are largely identical. The Radio Reports drew conclusions about
ownership and other structural, economic and performance trends in the radio industry,
employing the BIA Publications, Inc. Master Access Database of radio stations, Arbitron
Metro level data and Standard & Poor’s 500 financial data, Bureau of Labor and
Statistics consumer price index data and, in the case of the Draft 2003 Radio Report,
Service Quality Analysis Data. All of the data used in the Reports was publicly available
from sources outside the Commission.

In general, statistics presented by the Draft 2003 Radio Report indicated that radio
industry consolidation patterns observed in prior reports continued to evidence ever
decelerating growth in the number of stations, number of large group owners, and size of
the largest group of stations. They also revealed that advertising revenue market share
concentration increased greatly immediately after the Telecommunications Act of 1996,
but at a diminishing rate thereafter, and that the concentration effect was most
pronounced in the smaller markets. Ownership diversity, measured by the number of
independent owners of stations per market, declined to an ever lessening extent. On the
other hand, format diversity increased in smaller markets and declined slightly in larger
markets consistently over the seven-year period. According to several indicia used in the
Draft 2003 Radio Report, the radio broadcast industry enjoyed a robust financial
performance in the first few years after the Telecommunications Act of 1996, but this fell
off in 2001 and showed sporadic results thereafter.

There appears to be no dispute that the economic work product in the Draft 2003
Radio Report was competent and did not raise the types of issues seen with the Local TV
News Report. The Draft 2003 Radio Report followed the pattern set by the prior three
released reports and used standard economic methodologies and publicly available data,
as had the prior reports. The results of the Draft 2003 Radio report also appear to be
expected and uncontroversial: the pattern of consolidation in radio ownership since the
Telecommunications Act of 1996 was continuing although with the same minor
flattening effect seen in past reports.28 The Draft 2003 radio report was presented to the
Media Bureau front office for review in late December 2003. Minor criticisms from a
reviewer in the Media Bureau front office were received, some could have been dealt
with minor edits, some appeared to be the result of unfamiliarity with the series of reports
and could have been addressed through discussion. Revisions were not made, however,
because the Media Bureau Chief decided the report should not go further towards release.
In an electronic mail message, the then-Chief stated that he:

[was] not inclined to release this one unless the story can be told in a much
more positive way. This is not the time to be stirring the “radio
consolidation” pot. ... [Given that the reports in the series had been issued

* A more detailed description of the Radio Report series and the Draft 2003 Radio Report with its findings
is provided in an attached appendix.

14



at uneven intervals in the past] It would hardly seem odd if we did not
release one this year ... particularly given that we just did a big radio order
as part of the biennial ... All in all this is a really bad time to release
something like this. If we can change the focus and make it more positive
... then perhaps we can do something like this again, but this will take
more than just regurgitating last year's report with new numbers.

Discussion

We interviewed present and former Media Bureau staff and management to
investigate this matter, including the former Bureau Chief, who has left government
employment but voluntarily agreed to be interviewed under oath in this investigation.*
We also performed an extensive document review as noted previously. Based on the
evidence, we believe the decision not to go forward with the release process for the Draft
2003 Radio Report was not an attempt to conceal information, and was a reasoned
decision based on valid agency management issues consistent with expressed and
observed directions of the Media Bureau Chief on similar matters. This is an area on
which reasonable minds could differ and another person could have made a legitimate
decision to continue the release process for the 2003 Radio Report, but that does not
affect our view that the actual decision of the Media Bureau Chief was not improper.
The Bureau Chief considered reasonable factors, including agency efficiency, but there
are certain factors relating to government work product that perhaps could have been
more carefully weighed, such as the Senators’ concern that work done at taxpayer
expenses was not made directly available to the public. We cannot conclude, however,
that additional consideration of such factors would have resulted in a different decision
and do not conclude, therefore, that the decision was improper.

The reasons for the decision not to release the Draft 2003 Radio Report, as
provided in the electronic mail referenced above, and as reported to us in various
interviews taken in this investigation, appear to be legitimate and based on valid agency
considerations. The statement that the report might be done again if the focus could be
more positive could be seen as an indication of a desire to twist or conceal facts. We
found no evidence of such an intent, however, and accept that this statement was a
policy-maker addressing the natural framing of issue and argument. The statement that it
“is not the time to be stirring the ‘radio consolidation” pot” can similarly be viewed
negatively as an apparent desire to avoid legitimate debate on a controversial
Commission decision. In its context, and consistent with other contemporaneous
statements and actions of the former Media Bureau Chief, we believe this to be in part a
reflection of the Burean Chief’s oft-expressed concern that staff’s efforts and work
product focus on matters actively before the Commission and the Media Bureau.

The Radio Report series was intended and executed solely to look at radio
ownership data. With respect to the Draft 2003 Radio Report and other research projects

* As with the Local TV News Report, we found no evidence the matter went beyond the level of the
Bureau Chief.

15



addressing media issues, the then-Bureau Chief took the position and directed staff and
management that work should not be done on ownership issues, as that had been
addressed and settled for purposes of the Commission when the biennial proceeding
ended in June 2003. In the context of similar matters, the Bureau Chief directed that staff
should look at other matters, specifically, to address localism and behavioral rather than
structural ownership issues.”” In addition, the Commission, like all government agencies,
has limited resources. It is thus reasonable, if inelegantly put, that the Bureau Chief
would not want to “stir the pot” and have staff resources directed to responding to such
stirring when agency management needed staff to be addressing other issues. Finally, as
the Bureau Chief and many others noted to us, the report analyzed publicly available data
from sources outside the Commission and the analysis simply indicated the trends
previously identified continued as generally expected by most observers. Thus, although
the information and analysis in the Draft 2003 Radio Report might be useful and of
interest, it presented nothing especially new or novel and was an analysis others could
undertake if they so desired. We agree that these facts lend weight to the view that this
decision was not an attempt to conceal unfavorable information.

The aftermath of the decision not to move the Draft 2003 Radio Report o release
presents more troubling issues. Media Bureau staff had noted to the Bureau Chief that
the report had been released on a repeated, if irregular, basis and that there were often
sporadic requests for it or inquiries as to when a new version would be released. It is
clear that the then-Bureau Chief directed that responses to inquires for future versions
would be that the Media Bureau did not have time and resources to produce annual
updating of the report. It is more unclear as to the directions regarding responses to
inquiries that would implicate the draft but unreleased 2003 Radio Report. Several
members of the Media Bureau did not remember receiving any instructions on this
matter. One of these individuals responded to an inquiry about a 2003 version from
within the Media Bureau itself that “[w]e didn’t do one in 2003” and went on to identify
the most recent released reports and offer to arrange for copies of such, Another
remembered receiving a direct inquiry for the 2003 report from a Commissioner’s office
and responding that there had been a decision not to release the draft. One member of the
Media Bureau remembers having been told that the Bureau Chief directed that they say
the Bureau did not have the time to do a 2003 report because of the press of other work;
that person clearly thought the instruction basically was to lie, but did not have any
recollection of receiving or responding to any inquiries. The Media Bureau Chief did not
remember giving out directions on responding to inquiries for the 2003 version or having
any conversation about the topic at all.

We are aware of only one person that made inquires about a 2003 Radio Report.
That person was a former Commission staffer who served at the relevant time in a

* We note the division of structural from behavioral aspects of localism was conceptually difficuli for
economists and staff and appeared to some to be an abstract and unreal division, In practice, it appears to
have been interpreted to mean ownership variables could be considered but should not be a special focus.
The Radio Report series, however, was intended to, and did, focus on ownership issues.

16



Commissioner’s office.”’ That person has left government employment but agreed to be
interviewed in this investigation. He did not have specific memories of which staff or
management he made inquiries of, but remembered the general impression that a 2003
Radio Report was not going to be released and available. The intended use was to have a
citation for speeches and remarks that radio ownership consolidation continued as
expected; instead the remarks were made along the lines that we expect the trends in
consclidation continue and that if a Radio Report were done today it would show such,

Conclusions

As discussed above, we conclude that the decision of the former Media Bureau
Chief not to move the Draft 2003 Radio Report forward for release was not improper.
We have more concerns with the situation involving the response to inquiries for a 2003
Radio Report. We are troubled by the possibility that there could have been, at the least,
an effort to distract attention from asking for the Draft 2003 Radio Report and, at the
worst, an attempt to conceal the existence of the draft report. The evidence in this matter
is sometimes contradictory, often ambiguous, and generally rests on recollections far
after the events in question. We do not feel that the evidence is strong enough to
establish with certainty that any improper or illegal acts to conceal the Draft 2003 Radio
Report took place and therefore this cannot be a matter for referral. We suspect that,
were the then-Media Bureau Chief still in place, we would refer the matter to the
Chairman for administrative consideration. Given that different management is in place
and that during our extensive investigation we have not heard reports of similar
situations, we do not see it necessary to refer this matter,>>

C. Inquiry Into Additional Media-Related Matters

The Senators also asked us to determine if there were additional similar material
related to media ownership or localism that was not released to the public and if so, to
examine the surrounding circumstances. The Senators expressed concern specifically
with the long delay with several contract-based research projects entered into for the LTF
and which still have not resulted in publicly released material. The expressed concern
raises a potential issue that the delays might have been intentional efforts to conceal the
relevant material from the public because it was disfavored by agency management. As
noted above, we conducted an extensive and wide-ranging investigation, including
interviews and document review relating to this issue. We found no evidence that the
delays with respect to these contract-based research projects were intentional efforts to
delay the public release of information. We also found no evidence that additional
materials that were not released to the public were withheld based on improper motives.

*! The internal inquiry referenced above related to this person’s inquiry.

*2 We note that the fact of this extensive and highly public investigation and report may be informally
educational for staff and management on this issue. And we note that Commission staffers or any others
who encounter such situations or hear about them may contact the OIG directly or through our Hotling
number at (202) 418-0273, or toll free at (888) 863-2244, or by electronic mail at hotline @fcc.gov.

17



Discussion

The Senators identified Commission expenditures to consultants for unreleased
radio sampling data related to localism content as a related matter of concern. We looked
at this as well as related matters. The matter identified by the Senators involves the
unique attempt to create a database of actual radio broadcast content over a period of time
that would provide Commission and outside researchers with a sufficiently large body of
data to study actual radio broadcasting activities in the area of localism, The project was
a massive undertaking, both as an economic research project and as a contractual matter
for the Commission. The Commission as an institution appears not to have had
sufficiently recent experience with such a project, and LTF personnel also did not have
specific experience with similar projects. As is often true with large first-time endeavors,
the initial stages took longer than anticipated. Further, the contractor, which was the sole
bidder for the contract, appears to have had significant performance problems with both
the quality and the timing of contract deliverables. These problems do not appear to have
been resolved fully to date. Thus, there is not complete database ready to be made
available to the public yet.*

There was also a small consulting contract to an academic to produce a theoretical
piece to inform the LTF and the Commission with respect to localism. A draft of the
work was made available on the Internet in 2004, so the material has not been suppressed
as a factual matter. At a later point, the academic delivered a draft to the Commission,
which appears to have been reasonably viewed as an extremely academic piece that was
essentially too academic and theoretical to be of great help to policy-makers.
Commission staff reviewed the report delivered and requested certain substantive and
stylistic edits in an attempt to make the piece more useful to regulators. There was also a
period of delay during the transition period to a new Chairman during which action was
reserved on most matters, including this one. There was an additional fairly long delay
while the academic considered and addressed these proposed revisions, The cause of the
delay in this matter seems to rest with the academic researcher’s schedule, along with the
press of other work on staff, and perhaps a feeling that pressuring the academic was not
necessary given the final value of the piece for regulatory purposes.

The Senators asked us to determine whether there were any additional reports,
research, data, recommendations or other materials on media ownership or localism that
were not released and, if so, to examine the circumstances, We found that a few
additional, small matters, mostly relating to localism, also did not come to fruition as
originally planned, although many also only rose to the suggestion state and had not been
fully fleshed out or approved. The work required additional Commission staff efforts and
for some matters, additional contract-based work or materials. Generally, work load
priorities did not allow the necessary staff efforts, including because of the much greater
burden of the radio content database project discussed above, prior to the transition to a
new Chairman. A few research projects moved into rough draft stage, but most were not
begun and the few that were partially worked on were not completed because of the press

* Some of the data collected so far has been made available in response to a FOIA request.

18



of other work and varying levels of interest.™® A new Chairman was appointed at that
point and, as is often the case, did not have the same priorities or interest as did Chairman
Powell with respect to the LTF's projects. During the transition period, Media Bureau
and L.TF members were directed to continue work on the on-going contract-related
projects, but not start work on those projects not yet begun. There was some confusion as
whether staff should continue working on approved but not assigned tasks (work based
on independent research ideas of staff for which they had authority to use Commission
resources in their down or personal time) at this time. It appears to have been ultimately
made clear the Media Bureau staff that should work only on tasks specifically assigned
by management. This has been seen as a management choice reaching to all subjects, not
a specific effort to suppress specific results not favored by management. Eventually,
several of these projects were completed, in some cases in slightly tweaked form, as part
of the 2006 quadrennial regulatory review process.

Conclusions

The major contract-based LTF research project has not had an efficient history,
but we did not find any evidence that the delays were due to intentional efforts to delay or
sabotage the project or prevent the final unique database from becoming available to the
public. The project clearly seems not to have moved smoothly or quickly to its end and
we have no doubt detailed examination of the decisions and processes would find areas
wherein other persons would have made different decisions and that there are
management lessons to have been learned from this project. We did not address those
issues in detail because the scope of our investigation was narrow: to determine if the
delays were due to intentional efforts to stifle or suppress research or information because
it was not to liking of agency management. We found no evidence of such and the
evidence we did find indicates that Commission personnel worked diligently and in good
faith to address and resolve problems within a difficult situation. Similarly, we did not
find anything that appears to have been intentional efforts to delay or suppress any of the
additional projects in order to prevent disfavored results from being released.

D. Inguiry Into Practice of Senior Management with Respect to Reports

The Senators asked us to examine whether it is or has been “the practice of any
commission or senior FCC management to suppress facts, analysis, or other materials that
is contrary (o a result desired by that person.” In order to address this very broad
question, we asked every person we interviewed on the specific matters described above
if they knew of any other matters similar to the one(s) we discussed or it they knew of
any situation which they thought might have involved suppression of reports, facts,
analysis, or other material. We asked the witnesses to answer as broadly as they could,
providing us with rumor and hearsay and telling us about any situation which might
possibly have been related to a suppression scenario, whether current or in the past. Our
investigation into the above matters led us to economists and researchers, staff and
management, current and former, in the Media Bureau and elsewhere in the Commission.

* We note one staff economist was perturbed when his very rough and unedited draft work was released on
the Commission’s website on December 29, 2006, in a state he would not have chosen to have it released.

19



In addition, in an effort to ensure we did not miss leads from other parts of the
Commission, we specifically interviewed to at least one researcher in each bureau and
office that was not represented in our investigations into the above matters and followed
up on all leads provided to us.

Discussion

As a preliminary point, we have found no evidence that it is or ever was a pattern
or practice of any commissioner or anyone in the Commission’s senior management to
suppress reports, facts, analysis, or any other material because it was contrary to a result
desired by that person. We investigated all the leads we received for matters in recent
history and did not find any evidence that any of these matters was an episode of
suppression, much less a pattern or practice of such.

We did hear about two isolated incidents in the past, under two separate former
Chairmen, that raise the possibility of suppression.”> We did not have the time or
resources to investigate these isolated, historical incidents, which also appear to be
beyond the statute of limitations for any possible criminal prosecution. We caution that
these were only leads as to situations that may or may not have involved improper
actions; we note that the investigated matters recounted above look suspicious as first
encountered with limited information, but that complete and time-consuming
investigation determined otherwise. We do not have the evidence from which we could
draw any conclusions about these historical matters and we do not do so. We specifically
note that aside from these two possible instances, there was not other evidence or even
hint of other possible suppression under either Chairman and thus there is no evidence of
any practice or pattern of suppression by senior management at the time or by those
Chairmen. We also heard views that the Commission’s research environment in the
seventies and eighties was much more tightly controlled and perhaps hostile with respect
to independent research, but we were given only general impressions made vague in part
by the passage of time and were not told of any specific matters.

We sometimes were directed by interviewees to certain individuals on the
grounds they might know of possible situations involving suppression or leads thereto. In

* As mentioned briefly above, a draft 1999 radio report was prepared but not released. In this instance, the
report went through Media Bureau front office approval and was submitted to the office of the Chairman at
that time for authority to release, which was not granted. The persons we interviewed on this matter were
not told any specific reasons for the decision not to release. There was supposition that a section on
minority and women ownership information that had been specifically requested to be added to the 1999
report might have been considered embarrassing in light of a fairly recent Commission rule-making. In the
other instance, a Chairman specifically requested economic research into an issue. When the final draft
was provided to him, he requested that the report be revised to focus on specific elements. The staff author
did not think the research could support the requested revision in focus. The draft report was not revised or
released. The Commission later issued a rule-making addressing the specific element on which that
Chairman had wanted the report to focus. In hindsight, a person with some knowledge of the matter
wondered if the Chairman had wanted the study to support this aspect of the rule-making and as not
otherwise interested in research on the subject matter. As noted, we did not have the time or resources to
follow up these leads regarding isolated historical episodes.

20



some instances, the individuals to whom we were directed gave us additional leads which
we investigated as described below. In other cases, the individuals to whom we were
dlrectecl stated they did not know of any possible suppression matters or anything
similar,*® Among the leads that we 1nvest1gated with respect to other possible
suppression situations were three instances in which researchers were not given
permission to make presentations at academic conferences on official time. In none of
the cases, however, were related reports or papers suppressed. In one instance, it was
known to management that the researcher was working on a related paper on personal
time with an outside co-author and they expected to publish the paper at some point.*’ In
another, the paper was placed on a conference website in preparation for a conference
and it was known to management that the underlying substantive material was in the
public domain.*® In the third instance, the researcher did not have a specific paper.

There were two instances of suggested possible suppression that required fairly
substantial investigation. In neither, however, did we find evidence of suppression of
reports, facts, analysis or other materials. The first matter involved a draft article
reviewing selected economic highlights at the Commission in the prior year. The

*® For example, one individual in particular was referred to us because an interviewee though this person
had been denied permission to publish work outside the Commission and perhaps had had work
suppressed. Instead, that individual told us the individual’s recent experience was to have been repeatedly
granted permission to publish outside articles and had not had any experiences that appeared to suggest
suppression. The witness appeared credible on these points.

*" The authors later submitted the paper for an internal Commission award on the mistaken belief the award
was for research relating to the Commission’s work. Instead the award s for work produced at the
Commission and submissions are presumed to be Commission work product, which it can use as necessary,
including placing it in the record of relevant proceedings, and which it can control for purposes of
publication. {We confirmed this interpretation in reading the relevant documents on the award process.)
The mistaken belief appears to have come to light because of a passing remark between a reviewer and the
author that the work might be placed in the record of a relevant proceeding. The Commission-employed
author had a past experience in which well-received work of his was placed in the record of a proceeding
and relied upon by the Commission in its related rule-making. The author was given permission to publish
the paper in an academic journal, but only if it was not substantively edited as the Commission had relied
on the work. Unfortunately, the academic journal took the position that it would not even consider a paper
that it could not edit, without regard to the actual quality or content. Given the importance of academic
publication o the professional career of an economist, the author did not want to risk a similar situation and
withdrew its submission for award. The outside author considered this an odd situation, but the
Commission-employed author was clear, and appeared quite credible on this point, that the decision is this
case was his and he felt no pressure from management as to which choice to make. We concluded the facts
did not indicate this was an instance of suppression, especially given that senior management was aware of
the authors’ intent and ability to publish the work outside the Commission.

* The author continued to work on refining the paper for potential release as a working paper. A final draft
version went through her supervisory chain to the office of Chairman Martin, but the bureau never received
a decision regarding release of the document. The author’s supervisors inquired about its status a few
times, but neither they nor the author pursued release further. Chairman Martin’s Chief of Staff was
interviewed in this investigation and asked specifically about this matter. The Chief of Staff had no
recollection of the paper or any decision regarding it. He noted the enormous volume of material that
passes through the Chairman’s office for consideration and decision in explaining his inability to recall one
paper. We found him credible on this point. We concluded that the facts did not indicate this was an
instance of suppression, especially given that the substantive material was already available to the public.

21



Commission had drafted and submitted similar annual reviews for an academic journal in
prior years. That journal solicited the submission of the draft in early 2005, during a
period when the Commission did not have a Chief Economist and shortly before
Chairman Powell resigned. Several Commission economists were asked to, and did,
draft a paper for possible submission, addressing several economic issues relating to
wireline and media matters. The article was put in final draft form and submitted to the
office of the new Chairman, Kevin Martin, sometime in late June or July, 2005 for
authorization to submit it to the academic journal. Chairman Martin’s Chief of Staff
denied the request for authorization. We interviewed the head of the office that received
the denial, who did not remember being given a reason for the denial; the reports that
went to the authors were that approval to submit the article had been denied and no
reason had been given. One person believes he asked if edits could be made to gain
submission authorization and was told "no," but could not remember any specific
information about such a conversation. The Chief of Staff was interviewed for this
investigation but did not recall the article or the reasons for denying authorization to
submit it for publication, noting again the volume of material reviewed for such
approvals by his office.

We interviewed the authors of the draft article, all of whom thought the article
was unremarkable and were surprised it had not been approved for submission. All the
authors thought their sections contained unremarkable analysis and the relevant data was
all publicly available information. One author speculated that his section contained a
somewhat novel economic analysis of Commission work, but had not viewed it as
controversial in terms of any policy matter. His co-author thought it must be the other
section, if any, which raised content issues. That other section also raised an
investigative issue for the OIG. A large part of the analysis in the review article rested on
data from a report the Commission released, like the Radio Report series, generally if
somewhat irregularly on an annual basis. The report that would come out the next year
appeared to have been unusually delayed and was not released until after this
investigation started. We interviewed both staff and management involved with that
annual report. Some staff members thought the delay in finalizing the draft report that
would go to the front office was unusually long and were not sure of the reasons, but
those staff also noted that the edits and questions they received on the draft were not
unusual in any way and did not suggest there was any effort to manipulate or suppress
facts or analysis. Management was clear that the delays were due to conflicts with other
high priority projects that had mandatory deadlines, and a fairly normal slowness in the
process of receiving back comments from the front office and later the Chairman’s office.
We found the witnesses credible on these points. We also note the author who wrote the
related section of the draft review article has left the Commission, but agreed to be
interviewed for this investigation and was certain that the related report would not have
been controversial for policy reasons,

We also interviewed the individual who became Chief Economist shortly after
this episode. The academic journal solicited that person for a similar article the next year
and the Chief Economist wrote that year’s article, which was submitted and published.
That Chief Economists was not given any specific directions with regard to drafting the

22



next year’s review and was given a copy of the previous year’s draft to use as she wanted.
The Chief Economist considered the draft article competent and uncontroversial, and
considered using some of it for the review she wrote, but the article’s very tight peer
review and publication schedule led her to decide to limit the article to the aspects of
Commission economics she knew intimately. Based on the evidence collected in this
investigation, our initial concerns on this matter did not play out and we did not find
evidence that these were matters involving suppression,

The other situation suggested to us as a possible suppression of facts or analysis
involved a change in methodology for another of the Commission’s generally annual
reports. There is no dispute that the change was imposed by senior management. Certain
economists we spoke with did not agree that the change was appropriate with respect to
the research data at issue and there appeared to be a possibility the change was made
solely (o suppress facts or analysis not supporting new management’s different policy
view. Our investigation, however, did not bear this out. The change appears to have
been first suggested by the then-Chief Economist who viewed the previously used
methodology as flawed and possibly misleading for its purpose. The most compelling
facts that led us to conclude this was not a matter of suppression were, first, that the
statistical facts necessary to analyze the data as the Commission had previously were
presented in the released report at issue and available for others to analyze if they wish.
Even more importantly for our conclusion, the change in methodology was fully
highlighted and the rationale for the change detailed in the released report. We note that
internal debate between and among staff and management is natural within an agency,
and often of great value to the work of government. We also note that management
decisions to alter past practices are not per se suppression, especially when as here, they
are clearly identified and discussed in the public record.

Conclusions

We have found no evidence of a pattern or practice of any commissioner or
anyone in the Commission’s senior management to suppress reports, facts, analysis, or
any other material because it was contrary to a result desired by that person. We
investigated the leads relating to possible suppressions of reports, facts, analysis or other
material and did not find evidence of such suppression. Although we did not have the
time or resources to examine fully the two isolated historical instances of possible
suppression that were mentioned to us, we did not find even the suggestion of a pattern of
practice of suppression by any commissioner or anyone in senior management, now or in
the past.

23



Appendix A

The Local TV News Report




Appendix A: The Local TV News Report

Eight draft versions of the Local TV News Report' came to light in the course of
the instant investigation.” The following summarizes the most salient features of the
report, focusing on the last known version and the most serious criticisms made by the
senior economists reviewing it.

I. Summary of the Local TV News Report

As stated above, the report went through at least eight different drafts with
changes varying from slight cosmetic alteration to substantive revision. The broad
substantive conclusions of the report remained consistent, but the regression techniques
used changed among the various versions, and the number of additional minutes aired of
local news, on-location local news, and total news per half hour that were attributable to
local ownership varied, depending on the regression technique used, from 4 to 5.5
minutes, 5 to 3 minutes, and 3 to 6.5 minutes, respectively. All versions of the report
concluded that locally-owned TV broadcast stations air more seconds of total, local news,
on-location local news per sample half-hour broadcast than do non-locally-owned
stations. Two explanations were proposed for drawing a relationship between relatively
greater production amounts total and local news and local ownership: 1) economies of
scale that arise from broadcasting identical national news programs from several stations
provide a disincentive to multi-station owners to broadcast local news stories; and, 2)
local owners might have “additional local interests” or incentives of a personal or
business nature to feature news about local events,’

A. Conclusions of the Report
The last version of the report, dated July 2004, summed up its conclusion thus:

[Llocal ownership of television stations adds almost five and one-half
minutes of local news and over three minutes of local on-location news.

' We understand that economists would term this a paper or study, rather than a report. It was described by
the Senators and Congress members and in the media as a report, however, so we use that term despite its
technical imprecision,

* The drafts were dated Fanuary 15, 2004; February 18, 2004; February 27, 2004; March 26, 2004; March
29, 2004; May 12, 2004; June 17, 2004; and July, 2004, The drafts up to and including June 17, 2004 were
provided to reviewers at roughly the same time as the dates on the drafts. The report dated July 2004 was
provided to the supervisor of the authors in March 2005, apparently for purposes of performance appraisal
review.

* This explanation was present in ail but the first version, which did not address the subject of causation.




Our results, however, are sensitive to our specification. ... divergent
ownership patterns induce differing cost structures, advertising access and
agency problems each of which, separately and interactively, produce
different levels of local news among these firms. The data we have
presented do not contradict this hypothesis. One caveat of note is that
because our data consist only of the three original network
affiliates/O&Os [owned and operated], we cannot predict the effect of
ownership structure on the amount of local news that newer network (Fox,
UPN, WB) affiliates/O&Os air ... FCC media ownership rule-makings
and subsequent Congressional action may affect the composition of local
news broadcasts ... [the Local TV News Report] generate[s] two testable
hypotheses for further research ...[1] advertisers and/or consumers
substitute between radio and television local news content, especially
when that local content is not on-location...[and 2] joint ownership of a
television and radio station by a local owner would increase the amount of
local news aired on the radio station.

B. Description of the Data

According to the July 2004 version of the report, the data analyzed in the report
was from “local news broadcasts” in 1998, originally gathered by the Project for
Excellence in Journalism (PEJ). They “consist[ed] of 4,078 individual news
stories...from five different days and sixty stations” selected based on Nielsen Media
Research market rankings from 20 Demographic Market Area (DMA). It states that the
authors “observ[ed] all of the original three network affiliates/O&Os in [their] sample
DMAs.” The authors of the report evaluated and categorized each story as local news, a
subset of on-location local news, and non-local news. They defined local as that which is
“of at least marginally greater importance to the mean individual residing within the
given DMA.”

C. Policy and Context Discussion

Various historic, legal and policy descriptions were presented as a backdrop to the
empirical analysis in early versions of the study, but were discarded by the final drafts.
The later drafts limited such observations to a reference to Chairman Powell’s
announcement of the Localism Task Force, and some description of recent works by
other economists that that the authors thought highlighted the political-economic
implications and importance of local broadcast content. The July 2004 version
referenced a study for the proposition that economies of scale in program distribution
favor non-local content and another study for the observation that “there exist
complementarities between local news coverage and local advertising [that] may induce
the local owner to favor local programming,”™*

* Owen, B. and Wildman, S. (1992). Video Economics, Harvard University Press, Cambridge,
Massachusetts; Brown K, and Cavazos, R., (20035) *Why is This Show so Dumb? Advertising Revenue and
Program Content of Network Television.,” Review of Industrial Organization, 27(1), 17-34;



D. Economic Analysis

The drafts used various multiple regression analyses in different versions of the
report to determine whether a statistical relationship existed between metrics of local
news, on-location news and total minutes of news and various station and ownership
characteristics. The regression techniques, however, changed among the reports and
reached differing conclusions about the various numbers of additional aired news minutes
attributable to local ownership. The number of additional minutes aired of local news,
on-location local news, and total news per half hour that were attributable to local
ownership varied, depending on the regression technique used, from 4 to 5.5 minutes, 5
to 3 minutes, and 3 to 6.5 minutes, respectively. The July 2004 version concluded that
local ownership added almost five and one half minutes of local news, three minutes of
on-location local news, and six minutes of total news.

The statistical techniques incorporated into the study varied substantially among
the drafts: the first version employed negative binomial regression (NBRY}; the second and
third versions substituted a number of techniques for the NBR: ordinary least squares
(OLS) models to estimate local and total news seconds, a Tobit model for on-location
seconds and a fractional logit model for the ratio of local to total news. Versions four and
five added robust regression to the OLS equations to adjust for possible outliers.

Versions six, seven and eight continued to employ two OLS models estimating the effect
of station characteristics on total news seconds and local news seconds, the Tobit model
for on-location news, but dropped the fractional logit model and any consideration of the
ratio variable which the first five versions had found to be statistically significant. No
draft provided narrative description of the use of differing statistical methodologies, or
why the results as to which explanatory variables affected local news production varied
depending on which of the various techniques was used.

As presented in the July 2004 version, the dummy variables addressed 13
independent variables (of specified station characteristics) for the purpose of determining
the influence each exerted on the extent of local news coverage. The July 2004 version
employed 97 dummy variables taking the values 1 or 0: 1 signifying something as true
such as whether or not the TV station was a UHF station or whether or not the TV station
owner also cross-owned a radio statton in the same DMA. The independent variables in
the statistical model changed for a number of equations in different specifications among
different versions of the report, including some of the statistically significant variables.

1. Summarv of Most Serious Unaddressed Criticisms

During the winter and early spring of 2004, several Commission economists
provided comments about the Local TV News Report to its authors. Some of the
comments addressed material omissions and others suggested various optional
enhancements to improve the quality of the report. The authors provided additional
material responsive to some of the perceived omissions as they redrafted the report,
however, they did not address the majority of the questions regarding unexplained
characteristics of the database, and they did not include a mathematical model. The



absences of a fuller explanation of the database characteristics and of a theoretical model
were regarded as significant flaws by the senior economists reviewing it.

The essence of the criticism was that the conclusions drawn in the report were too
general given the characteristics of the database. Reviewers found that concerns raised
by the characteristics of the database required greater explanation as to both data and
methodology, including: 1) more complete explanation was needed to describe what the
term “news story” encompassed (e.g., were they weather reports, farm reports, local fund
raisers, sports scores, etc.); 2) a fuller description of the dates and times of the samples
was necessary (e.g., were the samples taken during the weeks that rating agencies used,
during weekends, at the same times across the DMAGS); 3) an explanation was needed for
apparent discrepancies between the network station data used for the report and that
collected by PEJ (the former included no Fox stations and drew from 5 days whereas the
latter appeared to include Fox stations and draw from 10 days; and 4) the report needed
an explanation of how the network broadcast data used in the report was or was not
representative of broadcasts as a whole

The database, as it was described in the report, did not appear to the reviewers to
be a statistically reliable sampling of the national radio broadcasts: it was thus thought to
suffer from sample selection bias. As noted above, many attributes of the database were
not clarified in the report so that its applicability to the very general conclusions was
considered unsubstantiated. For example, the times and dates of the samples were
insufficiently described, and it appeared they might be inadequately typical
representations of local news broadcasts, the markets from which the stations were
selected appeared to be disproportionate, as there were very few small and no very small
markets included, and samples from non-original three network stations or non-affiliated
stations were also not included. One critic also stated that the report should provide more
explanation regarding its conclusions in light of the apparent existence of a statistical
outlier station that broadcast an exceptional amount of local content. The reviewers
stated that the authors should more fully describe the database characteristics and then
limit the report’s conclusions to those that might be consequently extrapolated. The
authors did not provide sufficient additional information or explanation regarding the
sample content. In response to the comment, the next version of the report did use robust
regression to address outlier data, but provided no descriptive analysis or explanation of
its significance or lack thereof.

The other omission deemed serious by the senior economists reviewing the report,
and that remained unaddressed in the last version, was the absence of a sufficient
economic structural hypothesis expressed in the statistical model. The Media Burean
Director of Research who reviewed this work believed that the research efforts of the
report were intriguing but that the conclusions were too general, insufficiently precise
and required economic specification. Although some economic research work released
by the Commission did not include theoretical mathematical models, the Director of
Research’s view was that a properly devised model could work around statistical
imperfections of the database and express a suitably limited but useful conclusion for
purposes of this work.



Appendix B

The Draft 2003 Radio Report



Appendix B: The Draft 2003 Radio Report

In general, the Review of the Radio Industry, 2003 (“Draft 2003 Radic Report™)
and its predecessors were relatively sparse in wording, and served primarily as vehicles
for describing the statistical changes and trends in radio ownership that had developed
since the Telecommunications Act of 1996 and focusing on the time since the preceding
review. Each of the five Radio Reviews was organized into five parts entitled: 1)
Overview: 2) Changes in the Radio Industry-A National View, 3) Changes in the Radio
Industry- A Local View, 4} Radio Industry Financial Performance, and 5) Other Trends
in the Radio Industry (hereinafter, collectively, referred to as the “Radio Reviews”). The
following summarize the data presented in each of the four substantive sections of the
reviews.

I. Changes in the Radio Industry-A National View

The number of commercial radio stations increased from 1996 though March
2003 by approximately 5.94 percent.! The number of owners dropped, at a declining
rate, from 1996 though March 2003, to an overall total of approximately 35.26 percent.”
The number of large group owners increased from March 1996 to March 2003 with the
number of entities owning 20 or more stations increasing from 25 to 49.> The number of
stations owned by the two largest owners increased from 1996, when each group
consisted of fewer than 65 stations, to 1,233 and 256 stations, as of March 2003.* During
this period, the third, fourth and fifth largest owner group sizes showed little overall
change, though the average size of fourth ranked owners grew by 22 stations and the size
of third and fifth ranked owners decreased collectively by 46 stations.”

" From the baseline of 10,257stations in March 1996, to 10,776 in March 1997, to 10,779 in March 2000, to 10,776
{adjusted from 10,983) in March 2001, to 10,807 in March 2002, to 10,866 in March 2003. The figures set forth here
are found in Appendix A of each review. The main text of several of the reviews expressed the rate of increase for
each period. The initial year following passage of the 1996 Telecom Act saw the highest rate of increase (6.7 percent).
The appearance of the 2002 statistical drop was caused by reassignment of a large number of stations to non-
commercial status by the commercial entity, BIA Publications, Inc., providing the data used. No attempt was made by
the author to adjust for previous years.

? From the baseline in March 1996; by 6.7 percent as of November 1997; by an additional 5.8 percent as of November
1998; by an additional 11.2 percent during the two year period ending March 2000; by an additional 4.2 percent by
March 2001; to a cumulative total of 34 percent in March 2002; and 35 percent in March 2003.

* As of March 1996, 25 entities owned 20 or more stations; as of November 1997, 31 entities; as of March 2000, 39
entities; as of March 2001 46 entities; as of March 2002, 50 entities; as of March 2003, 49 entities.

* The interim statistics were: over 440 each as of March 2000; 972 and 257, as of March 2001; and, 1136 and 251, as of
March 2002,

> The third, fourth, and fifth largest owners held 240, 162, and 120 respectively by March 2000; by March 2001: 210,
185, and 97, by March 2002: 206, 184, and 100; and by March 2003: 213, 184, and 102.



II. Changes in the Radio Industrv- A Local View

Between November 1997 and March 2003, the percentage of commercial radio
stations licensed to communities in Arbitron markets (roughly equivalent to the more
populous seventy-five percent of the U.S.) increased by about 13 percent. Each of the
reviews depicted in graph form a great increase in market share concentration of revenue
increased between March 1996 and November 1998, attributing the change to the
relaxation of the local radio ownership rules required by the Telecommunications Act of
1996, The trend steadily tapered during subsequent years,

In general, this concentration, as measured according to percentage share of
advertising revenue, was more pronounced in smaller markets (which, it was remarked,
was to be expected since smaller markets have fewer stations). In the fifty largest
markets, the revenue market share of the top two revenue earners remained stable.® The
collective share of the third and fourth ranked entities dropped by two percent. The
commensurate revenue market share in the 100 smallest Arbitron markets rose during this
period for the top-ranked entity and diminished for the third and fourth ranked entities
(considered collectively, rather than individually).” Another sampling indicated that
throughout the period covered in the Radio Reviews, in about 60 percent of the markets,
one entity controlled more than 40 percent of the market’s radio advertising revenue.®
Viewed another way, the combined power (in terms of revenue) of the top two entities
improved during this penod their collective control of more than 80 percent of the
advertising revenue rose in number of markets from 79 to 97 markets.”

Ownership diversity, as measured by the number of independent owners of radio
stations per Arbitron Metro market, declined in a general trend across all categories of
market size. The bulk of the decline occurred between 1996 and 1998 and was in the
largest markets.'® The Radio Reviews noted a trend of increasing format diversity in
smaller markets and of slightly declining diversity in the largest markets. There was no

® As of March 2000, in the 50 largest markets: the top earning entity held 35 percent of the market revenue; in March
2001, 36 percent; in March 2002, 35 percent; and March 2003, 35 percent. The second-ranked entity held 24 percent in
March 2000; 28 percent in March 2001; 26 percent in March 2002; and 25 percent in March 2003. The five reviews do
not provide data on these subjects for earlier perinds.

7 In March 2000, the-top ranked entity contrelled 50 percent, the second, 27 percent and third and fourth split 19
percent; in March 2001, the percentages were 50, 28, and 17; in March 2002, 54, 27, and 17; and in March 2003, 53,
28, and 14 respectively. The five reviews do not provide data on these subjects for earlier periods.

¥ The first radio review (which used data from November 1997) was less detailed on this subject and noted only that the
top four radio owners generally accounted for 90 percent of their Metro markets’ total revenue.

¥ The top two entities’ 80 percent control applied to 79 markets in March of 2000 and 2001 and 93 and 97 markets in
March of 2002 and 2003, respectively.

¥ The temporal disproportion was much maore marked than that between market sizes. In March 1996, the average
number of owners in a Metro market was about 13.5; in March 2000, the average number of owners across all Metro
markets was 10.7 (ranging from an average of 7.5 in the smallest to 26.3 in the “top 10"); in March 2001, the average
was 10.3 (with a commensurately defined range of 7.3 to 25.4); in March 2002, the average was 9.9 (wnh a range of
6.7 to 25.4); and, in March 2003, 9.7 (with a range of 6.7 to 24.9).



universal trend of nationwide change in the average diversity of radio programming
available to consumers.'’

III. Radio Industry Financial Performance

The five Radio Reviews compared the financial performance of the radio industry
over temporal intervals and with the performance of the Standard & Poor’s index of 500
companies (“S&P 500™).'* During 18 of the preceding 30 quarters, the earnings before
interest and taxes (“EBIT"), or gross profit margins, of the publicly traded radio
broadcast companies were greater than those of the S&P 500.* The five Radio Reviews
noted strong yearly, seasonal patterns and, that in comparison with the S&P 500 average,
performance to have been very strong until the fourth quarter of 2000. Throughout 2001,
they remained below that of the S&P average; they rebounded throughout 2002, but fell
to the S&P level at the outset of 2003.

The net profit margin indicated that the radio companies generally netted less than
the benchmark S&P 500, and most especially 2001. The Radio Reviews attributed the
performance disparity to the fact that the radio companies generally used debt to finance
operations and growth more than did the typical S&P 500 company. Likewise, the
significantly greater on-going volatility of the radio-sector earnings compared to those of
the S&P 500 companies arose from the comparatively high use of debt. Each review
noted that, while not generating the same level of net income to interest expense as other
companies, the publicly traded radio companies appeared to generate enough cash flow to
meet their interest obligations. The Draft 2003 Radio Report found that the radio
companies’ average market to book ratio, an indicator of a company’s prospects for
future growth and profitability, compared favorably to the S&P 500 until 2000. Tt noted
that thereafter, the ratio itself remained in a stable state perhaps reflecting imperfect
market conditions, such as the weakness of substitutes for radio advertising.

The Radio Reviews evaluated the stock market returns of the publicly-traded
radio and S&P companies by measuring stock price appreciation and dividend payments
to shareholders. Viewed from 1996 though September of 2003, it appeared radio
company returns had varied more than that of the typical S&P 500 company. Radio

" 'The diversity is measured by number of formats per market and depicted in Chart TV of the latter four of the five
Radio Reviews. Average numbers per market are not described in the accompanying narratives; however, roughly
estimated, it appears that trend of increase in format number holds true for markets from as high as approximately the
35™ ranking, where the increase is of less than one per market to slightly more than one per market for those small
markets ranked at approximately 100 and lower.

"2 The Radio Reviews used Standard & Poor’s Compustat database to obtain data on publicly traded companies having
a primary SIC classification of radio breadcasting. Thus, quarterly data was used to calculate financial ratios for 25
large, publicly traded radio companies which, together, generate a majority of the total reviewed radio industry
revenue: about 63 percent in March 2000 and 32 percent in March 2003. The reason for this decline in revenue share
for the large publicly traded sector was not explained in the Radio Reviews. The Radio Reviews noted that since most
of these companies were larger station-group owners, the analysis might not reflect the performance of smaller owners.
Similar financial ratios were calculated for Standard & Poor's 500 companies for the purpose of measuring the relative
performance of the Radio Broadcast Sector.

¥ EBIT is a tool for determining how efficiently a firm generated profits and minimized the operating, personnel and
administrative costs of its aperations.



company stocks, overall, outperformed the broader market until 2000, and
underperformed thereafter. The causes offered in explanation were declining growth in
consumer spending, the slowing of the radio industry’s consolidation as fewer
opportunities for increased profit through radio mergers present themselves, and that
investors’

declining demand may have depressed the value of the radio industry’s stock.

IV. Other Trends

Other trends observed in the radio industry were addressed variously in the series
of Radio Reviews."* The Review of the Radio Industry, 2000 addressed the performance
of single- and small-group radio stations in small radio markets. The Radio Industry
Review, 2002, and the Draft 2003 Radio Report addressed trends in listener and
advertising rates. They found that the average number of listeners to radio had fallen
since the fall of 1998 by about 3.5 percent as of March 2002, but by about 2.8 percent as
of September 2003. The reports suggested that the decline might be attributable to a shift
in consumer choice of CDs or MP3s over radio, and stated that they did not suggest a link
between the decline and recent consolidation in the industry. The reports noted that,
since March 1996, the average radio advertising prices had increased, at an uneven rate,
to almost 87 percent as of September 2003, as compared to an increase in the consumer
price increase of only 17 percent. The reports stated that the advertising price increase
might be attributable to an improved bargaining position of radio industry members
resulting from the consolidation trend.

"* The scope of consideration applied only to stations located in Arbitron radio metro markets.



