
Federal Communications Commission FCC 01-348

Before the
Federal Communications Commission

Washington, D.C. 20554

In the Matter of:

Brunson Communications, Inc. v.
RCN Telecom Services, Inc.

Application for Review

)
)
)
)
)
)

CSR-5496-M

MEMORANDUM OPINION AND ORDER

     Adopted:  November 28, 2001 Released:  December 5, 2001

By the Commission:

I.  INTRODUCTION

1. RCN Telecom Services, Inc. (“RCN”), operator of a cable television system serving
communities in Lehigh and Northampton Counties, Pennsylvania, filed an application for review of the
Cable Services Bureau’s decision which granted the must carry complaint filed by Brunson
Communications, Inc., licensee of Television Broadcast Station WGTW (Ch. 48), Burlington, New Jersey
(“WGTW”). 1  An opposition to this petition was filed on behalf of WGTW to which RCN has replied. 
After examining the record, we affirm the Bureau’s decision and deny the application for review filed by
RCN.

II.  BACKGROUND

2. Pursuant to Section 614 of the Communications Act and implementing rules adopted by
the Commission in Implementation of the Cable Television Consumer Protection and Competition Act of
1992, Broadcast Signal Carriage Issues (“Must Carry Order”), commercial television broadcast stations
are entitled to assert mandatory carriage rights, including certain mandatory channel position rights, on
cable systems located within the station’s market.2

3. Section 614(b)(6) of the Act and Section 76.57 of the Commission’s rules provide
commercial television stations with three channel positioning options.3  The station may elect to be carried
on:  (1) the channel number on which the station is broadcast over-the-air; (2) the channel number on which
the station was carried on July 19, 1985; or (3) the channel number on which the station was carried on

                                                  
1Brunson Communications, Inc. v. RCN Telecom Services, Inc., 15 FCC Rcd 8992 (2000)(“Bureau

Order” ).
28 FCC Rcd 2965, 2976-2977 (1993).
347 U.S.C. §534(b)(6); 47 C.F.R. §76.57.



Federal Communications Commission FCC 01-348

2

January 1, 1992.4  The Act and the rules also provide that a broadcast station may be carried on any other
channel number mutually agreed upon by the station and the cable operator.5

4. On December 27, 1999, WGTW filed a must carry complaint against RCN following the
cable operator’s refusal to carry WGTW at channel position 48, its over-the-air channel, on RCN’s
Lehigh/Northampton County cable system. RCN argued in opposition that it was unable to accommodate
WGTW’s request because cable channel 48 was being used to transmit eight channels of digital
programming and was therefore trapped from use on the limited basic tier of its cable system.  RCN
asserted that WGTW’s channel positioning complaint should be denied because WGTW and RCN had
previously agreed to continued carriage of the station on cable channel 12; the enormous costs required to
move WGTW to cable channel 48 would substantially impact RCN and its subscribers; and to avoid an
unconstitutional taking without just compensation in violation of the Fifth Amendment.  It therefore
requested a waiver of the channel positioning requirements or, in the alternative, 18 months in which to
accomplish the reconfiguration of its system.  In response, WGTW maintained that its agreement with
RCN for carriage at channel 12 was effective only through the must-carry election period ending December
31, 1999.  It argued that RCN’s alleged costs of compliance were greatly inflated and an insufficient reason
for RCN’s refusal to carry WGTW on its requested channel, especially when compared with other Bureau
decisions where channel positioning costs were considered more excessive but the cable operator was still
ordered to comply.6  In addition, WGTW pointed out that the Commission had already addressed the Fifth
Amendment issue in its reconsideration of WXTV License Partnership, G.P. (“WXTV”), and declined to
consider arguments questioning the constitutionality of the statute.7  The Bureau granted WGTW’s channel
positioning request and ordered RCN to reposition WGTW to cable channel 48 within 180 days, the same
amount of time granted in the WXTV decision.

III.  DISCUSSION

5. In its application for review, RCN argues that the Bureau’s analysis of the arguments
presented by RCN in opposition to WGTW’s complaint conflicts with established Commission precedent
and was based on erroneous findings of fact.  RCN asks that the Commission find that the Bureau
improperly failed to conclude that RCN’s compliance costs justified a waiver of the Commission’s channel
positioning requirements.  Second, it requests that the Commission find that the Bureau erroneously
compared the “per affected subscriber” compliance cost of WXTV with the “per subscriber” costs of RCN,
rather than with its “per affected subscriber” costs.  Third, RCN asks that the Commission find that the
Bureau erroneously failed to consider the record evidence presented by RCN regarding the impact of
WGTW’s channel positioning request on the cable system subscribers and the financial impact on RCN. 
Fourth, RCN asks that the Commission find that, in light of the compliance costs and other factors, grant
of WGTW’s complaint would result in a taking of RCN’s property without compensation, in violation of
the Fifth Amendment.  RCN maintains that the policy cited by the Bureau of refusing to address the merits
of the constitutional issue should be overturned. Finally, RCN asks that the Commission find that the
Bureau erred in refusing to grant RCN’s request for 18 months to reconfigure its system.

6. RCN states that it serves a total of 85,273 subscribers on its cable system and offers
                                                  

447 U.S.C. §534(b)(6); 47 C.F.R. §76.57(a).
547 U.S.C. §534(b)(6); 47 C.F.R. §76.57(c).
6See Sonshine Family Television, Inc. v. RCN Telecom Services of Pennsylvania, 13 FCC Rcd 10323

(1998).
715 FCC Rcd 3308 (2000)(“WXTV Reconsideration”).



Federal Communications Commission FCC 01-348

3

analog and digital programming on a multi-tiered basis.8  RCN also states that, as required by the Act, its
analog limited basic tier is comprised of those broadcast signals constituting “local commercial television
station[s]” which are entitled to mandatory carriage on the system.9  RCN states that there are 3,866
subscribers who solely receive its limited basic tier and receive programming on analog channels 2-13, 19-
22, 57-64 and 97.10  RCN indicates that WGTW’s signal is currently offered on channel 12 of its limited
basic tier and has been positioned there since September 1, 1997.11  With regard to the limited basic tier,
RCN points out that there are currently three traps in place which block the programming offered on the
bandwidth associated with channels 14-18, 23-56, and 65-88.  As a result, RCN states that WGTW’s over-
the-air channel of 48 is trapped and unable to be used on the limited basic tier.  RCN asserts that the
trapping of channel 48 was necessitated by a prior reconfiguration of its system as part of its launch of its
digital tier in the latter part of 1999.12

7. RCN argues that a cable operator is not required to carry a broadcast signal on its over-
the-air channel if “the compliance costs incurred . . . would be so compelling as to warrant a waiver [of
such channel positioning requirements].”13  Moreover, “to obtain such a waiver, a petitioner must first
submit detailed evidence demonstrating the compliance costs [and] . . . demonstrate how such costs would
substantially impact the cable system.”14  RCN asserts that it presented a comprehensive demonstration of
the factors supporting a channel positioning waiver in its opposition to WGTW’s must carry complaint,
including its substantial compliance costs and the impact the requested repositioning would have on RCN
and its subscribers.  Despite this, however, RCN maintains that the Bureau ignored the evidence presented
and denied the requested waiver.

8. RCN states that it demonstrated that it would cost $92.36 per limited basic tier subscriber
(“per affected subscriber”) to reposition WGTW.15  RCN states that in WXTV, for which the Bureau
granted a waiver, the “per affected subscriber” cost was $39.50.  RCN argues that by comparison its “per
affected subscriber” costs are nearly three times larger than those described in WXTV.  RCN points out
that, in denying its channel positioning waiver, the Bureau Order focused on the amount of $4.19, the cost
of repositioning WGTW averaged over the total number of system subscribers (“per subscriber” cost)
instead of the “per affected subscriber” cost of $92.36.  Moreover, RCN states, the Bureau Order then
erroneously compared the $4.19 figure to WXTV’s $39.30 “per affected subscriber” cost and concluded
that RCN’s repositioning costs were “substantially less” than those described in WXTV.16  RCN asserts
that had the Bureau made an accurate comparison, it would have concluded that RCN was entitled to a
waiver of the channel positioning requirements.

                                                  
8Petition for Review at 2.
947 U.S.C. §534(b)(7)(A)(i).  See also 47 C.F.R. §76.55(c).
10Petition for Review at 2.
11Id. at 3.
12Id.  As part of this process, the 6 MHz of bandwidth previously associated with analog channel 48 was

converted to 8 channels of digital programming associated with the STARZ! cable network.
13See Greater Dayton Public Television v. TCI Cablevision of Ohio, 10 FCC Rcd 1048, 1049 (1995).
14Id.
15Opposition to Complaint at 7-11 and Exhibit 2.
16Bureau Order at 8999.



Federal Communications Commission FCC 01-348

4

9. RCN further alleges that the Bureau has repeatedly confirmed that evidence as to the
impact of the repositioning request is more probative on the waiver issue than an operator’s quantified
compliance costs.17  Indeed, RCN points out that in WXTV, the Bureau stated that “[g]iven the magnitude
of the costs to the operator, the intensive labor involved to comply with the station’s request, the harm to
the public, and the fact that the costs to the system were not aggravated by Cablevision’s action, we find
that Cablevision has sufficiently met its burden, even absent data on the costs to revenue ratio . . . .”18 
RCN contends that even though it submitted evidence beyond that submitted by Cablevision, the Bureau
failed to address these material facts in its analysis.  RCN states that it demonstrated that in order to
reposition WGTW to channel 48, each of the existing 3,866 channel 23-56 traps would have to be removed
and replaced with a new unit.  RCN indicates that prior to taking this step, it would have to contact each
limited basic tier subscriber to schedule 1 hour appointments to ensure that the re-trapping is completed
successfully.19  While RCN states that its digital subscribers’ equipment will not have to be re-trapped,
those subscribers will suffer at least 1 hour of interrupted service as a result of the reconfiguration.  RCN
maintains that the associated compliance costs of the reconfiguration impact RCN adversely.  It states that
for the 18-month period from August 1998 through January 2000, it has averaged a monthly loss of
$351,382.20  In light of this, RCN argues that the imposition of an additional $357,068.48 in compliance
costs over the next 18 months is an unreasonable burden.  RCN maintains that the Bureau’s failure to
analyze the impact on RCN in this case constitutes an independent basis for reversal of the Bureau Order.

10. RCN argues that the Bureau’s policy in declining to address the must carry channel
positioning requirements in a Fifth Amendment context is an abuse of the discretion afforded to the
Commission.  In addition, RCN asserts that such policy is based on a fundamental misunderstanding of the
scope of prior Commission precedent as set forth in Turner Broadcasting System v. FCC pursuant to
Section 1.115(b)(2)(i) of the Commission’s rules.21  RCN maintains that the Commission and its Bureaus
have the discretion to consider the constitutionality of the must carry channel positioning requirements at
issue in this case.22  In the Bureau Order, however, RCN points out that the Bureau declined to exercise
this discretion based on the earlier decision in the reconsideration of WXTV.23 RCN asserts that the
rationale underlying the WXTV policy is both inaccurate and inconsistent with applicable precedent and
should be overturned.
                                                  

17See e.g., KDTV v. TCI Cablevision of California, Inc., 13 FCC Rcd 10331, 10338 (“Regardless of what
the actual costs of compliance with KDTV’s request would be, TCI has failed to demonstrate how such costs would
‘substantially impact’ the cable system as required by Greater Dayton.”); and WXTV v. Cablevision Systems
Corporation, 14 FCC Rcd 6482, 6501 (“More significantly [compared to Cablevision’s compliance costs], almost
27,000 cable subscribers will be affected and will have to be inconvenienced. . .”).

18WXTV, 14 FCC Rcd at 6501.
19Petition for Review at 13.   Although the re-trapping itself is done outside the home, RCN states that it

will be necessary for the technician to confirm the results by monitoring each affected subscribers television set and
possibly re-program the subscribers’ sets so that channel 48 is accessible.

20Id. at 14.
21520 U.S. 180 (1997)(“Turner” )(“Except as provided . . . the application for review shall specify with

particularity, from among the following, the factor(s) which warrant Commission consideration of the questions
presented:  (i) The action taken pursuant to delegated authority is in conflict with statute, regulation, case
precedent, or established Commission policy.”)  See  47 C.F.R. §1.115(b)(2)(i).

22See Thunder Basin Coal Co. v. Reich, 510 U.S. 200, 215 (1994)(“[T]he Supreme Court has made clear
that such a consideration [of constitutional issues] is at the discretion of the agency involved.”).

2315 FCC Rcd at 3318-19.



Federal Communications Commission FCC 01-348

5

11. Finally, RCN asserts that the Bureau Order erred in requiring RCN to comply within 180
days instead of the 18 months requested.  Section 76.61(a)(4) of the Commission’s rules allows the
Commission to specify a time period for compliance with a channel positioning order which exceeds the
standard 45 day period established by the rule.24  RCN states that it demonstrated in detail that it would
take 18 months to fully implement WGTW’s channel positioning request.  RCN states that despite the
evidence it presented, the Bureau denied this request and ordered RCN to comply within only 6 months of
the order.  RCN contends that the Bureau’s decision was based solely on the Bureau’s prior decision in
WXTV, which required Cablevision, the cable operator in that case, to reconfigure 17 of its cable systems
within 180 days.  However, RCN points out that subsequent to the WXTV decision, and pursuant to
Cablevision’s request, the Bureau granted a 170-day extension for Cablevision to reconfigure its New York
systems in compliance with the order.25  RCN states that this extension nearly doubled Cablevision’s
compliance to a period exceeding 11 months.  RCN states that, unlike the detailed showing it provided to
justify the requested 18 month period, Cablevision did not present any specific evidence or analysis
regarding its need for an extended compliance period.  RCN argues that the Bureau erroneously relied upon
WXTV without regard to subsequent developments or the evidence presented by RCN.  Therefore, in the
event that WGTW’s channel positioning request is not overturned, RCN requests that the Commission
reverse that portion of the Bureau Order requiring compliance within 180 days.         

12. In opposition, WGTW states that RCN’s application for review only reiterates the
arguments set forth in its response to the original must carry complaint.  WGTW argues that the Bureau
carefully weighed the evidence in light of the law and applicable precedent and correctly ordered RCN to
comply with the channel positioning request.  WGTW states that the Bureau Order correctly found that the
1997 agreement between RCN and WGTW for carriage on channel 12 was limited to the 1997-1999
election period.26  WGTW also asserts that the Bureau Order was wholly consistent with its decisions in
Greater Dayton, KDTV and WXTV and similar channel positioning cases.27  WGTW states that the Bureau
correctly concluded that there were no compelling technical or financial reasons to excuse RCN from
compliance.

13. WGTW states that only in WXTV has the Bureau found a cable system’s costs so high as
to excuse compliance with a channel positioning request.28  Yet even in that decision, WGTW notes that the
Bureau ordered Cablevision to reconfigure 42 other area cable systems.  WGTW states that in WXTV, as in
previous cases, the Bureau considered the cost of compliance both in terms of cost per system subscriber
and cost per affected subscriber.  WGTW maintains that the Bureau has uniformly decided this type of
dispute based on the overall effect on the cable system, rather than on any specific measure of the cost per
subscriber.  In WXTV, WGTW states that the Bureau found the cost of compliance for Cablevision’s
Hauppage, New York system to be approximately $10 per system subscriber and nearly $40 per affected
subscriber, as compared to Cablevision’s Ramapo, New Jersey system’s costs of $31 and $48.50,
respectively.  WGTW states that despite the apparently higher costs listed for the Ramapo system, the
Bureau denied a channel positioning waiver for that system because the total cost of overall compliance
was $446,000.  The Bureau granted a channel positioning waiver for the Hauppage system, however,
because in that situation the total overall cost of compliance was estimated to be $1 million and 27,000

                                                  
2447 C.F.R. §76.61(a)(4).
25See WXTV License Partnership, G.P., 15 FCC Rcd 823 (2000)(“WXTV Order”).
26Opposition at 2.
27Id. at 3.
2814 FCC Rcd 6482 (1999).



Federal Communications Commission FCC 01-348

6

homes would be directly affected.  In the instant case, WGTW notes that RCN’s estimated costs of overall
compliance is $357,000; an amount broken down to $4.19 per system subscriber and $92.36 per affected
subscriber.29  WGTW points out both RCN’s total compliance cost and its per system subscriber cost are
lower than the corresponding costs noted for Cablevision’s Ramapo system in WXTV, for which waiver
was denied.

14. WGTW argues that while RCN alleges that the Bureau did not compare “apples to apples”
when it evaluated its claimed costs of compliance, the consistency of the Bureau’s decision can be
demonstrated in a comparison with previous Bureau decisions as listed in the following table:

Station Per affected Per system Total cost of Total Total Waiver
Subscriber Subscriber Compliance Trapped* Subs.*

KDTV30 $12.23 $2.38 $1,500,000 123,024 673,953 denied
WXTV31 $39.50 $14.14 $170,000 4,304 denied
(Monmouth)
WXTV $40.00 $9.78 $1,061,642 27,000 108,505 granted
(Hauppage)
WXTV $48.50 $31.00 $446,000 9,200 denied
(Ramapo)
WPTO32 $11.37 $4.52 $307,000 27,000 denied
KCHF33 $1.11 $1.11 $108,971 90,000 denied
WGTW $92.36 $4.19 $357,068 3,866 85,273 denied

*where known

WGTW argues that the total compliance costs, the total trapped customers to be visited and the cost per
system subscriber for RCN’s system are well within the range of costs projected for other systems which
the Bureau ordered to comply with on-channel carriage requests.  WGTW asserts that RCN’s figure for the
anticipated cost per affected subscriber says little about the net effect of on-channel carriage of WGTW on
the cable system.  Rather, WGTW states that the apparent significance of that figure is to highlight the
limited number of RCN subscribers who have opted for limited basic service (approximately 5 percent). 
WGTW notes that in the other systems analyzed above, there were proportionately more system
subscribers who had elected limited service.  As a result, WGTW contends that RCN’s actual cost of
compliance will be relatively minor in comparison to the overall size of the cable system.

15. WGTW argues that the cost of compliance will not harm RCN’s cable system in a
substantial way.  WGTW states that RCN attempts to exaggerate its already inflated cost projections by
dividing them by a limited number of affected subscribers, the implication being that the costs will
exacerbate the precarious financial condition of the cable system.34  WGTW points out that, according to

                                                  
29Opposition at 6.
30KDTV v. TCI Cablevision of California, Inc., 13 FCC Rcd 10331 (1998).
31WXTV v. Cablevision Systems Corp., 14 FCC Rcd 6482 (1999).
32Greater Dayton v. TCI, 10 FCC Rcd 1048 (1995).
33Son Broadcasting Company, Inc. v. Jones Intercable, Inc., 11 FCC Rcd 7634 (1996).
34Opposition at 7.



Federal Communications Commission FCC 01-348

7

RCN’s annual report, its assets at the end of 1999 exceeded $3 billion dollars, including $1.8 billion in
cash equivalents.35 RCN’s net loss for 1999 was $368,570,000, almost half of which consisted of
depreciation and amortization.36  WGTW states that the alleged costs to reconfigure RCN’s system to carry
WGTW on-channel amounts to less than 0.1 percent of RCN’s 1999 losses.

16. WGTW argues that RCN has failed to prove any error in the Commission’s decision in
WXTV to defer to the courts with regard to the Fifth Amendment issue.  With respect to the takings issue,
WGTW notes that RCN did not object on constitutional grounds to initially carrying WGTW.  Only when
WGTW selected on-channel carriage did RCN raise this argument.  Finally, WGTW argues that the 6
months granted to RCN to come into compliance was an appropriate period.  WGTW states that in making
this determination, the Bureau found no justification for granting RCN a longer time period to come into
compliance than that granted to Cablevision in WXTV.

17. In reply, RCN argues that WGTW failed to contradict the primary basis for its seeking
review of the Bureau Order, namely that the Bureau erroneously compared the “per affected subscriber”
costs of Cablevision in WXTV with the “per subscriber” costs of RCN.  RCN maintains that this
comparison only serves to confirm that its “per affected subscriber” costs is substantially higher than the
costs in any other previous Bureau decision.37

18. RCN argues that WGTW’s attempt to characterize its compliance costs as “miniscule in
comparison to RCN’s operations” must be rejected.38  RCN states that the financial showings it presented
related to RCN Telecom Services, Inc., the particular subsidiary company of RCN Corporation which
operates the subject cable system.  In any event, RCN maintains that, by acknowledging that RCN
Corporation had a net loss of over $368 million in 1999, WGTW reaffirmed RCN’s assertions that these
additional uncompensable expenditures will have a substantial negative impact on the company and its
operations.39 

19. We reject RCN’s contention that the Bureau did not fully analyze the facts presented in
this case.  We first address RCN’s stated basis for seeking review, namely that the Bureau Order
erroneously compared the “per affected subscriber” costs of Cablevision’s Hauppage system in WXTV with
the “per subscriber” costs of RCN.  Upon review, we agree that the Bureau inadvertently compared
Cablevision’s “per affected subscriber” cost of $39.50 to RCN’s total system “per subscriber” cost of
$4.19.  However, we reject RCN’s assertion that had the Bureau correctly compared Cablevision’s $39.50
cost to RCN’s comparable cost of $92.36 “per affected subscriber” the outcome would have been different.
 RCN ignores the fact that, regardless of the number of directly affected subscribers in a channel
positioning case, the cost of compliance is amortized over the total number of subscribers in a system.  As
stated in the Bureau Order, while “the only subscribers for which traps would be necessary are those
receiving limited basic service, all of RCN’s 85,273 subscribers would be affected by the change” not only
because the reconfiguration will alter the channel line-up of the cable system, but because the total cost of
the reconfiguration will be spread across the system’s total subscriber base.40  Thus, the $4.19 “per system

                                                  
35Id. at Exhibit 1.
36Id.
37RCN states that WGTW made several errors in its comparison.  See Reply at 2.
38Opposition at 7.
39Id. at 8.
40Bureau Order at 8999.



Federal Communications Commission FCC 01-348

8

subscriber” is the applicable measure in which to consider RCN’s overall costs and this amount should
have been compared to Cablevision’s equivalent “per system subscriber” amount of $9.78 for its Hauppage
cable system.  RCN’s $4.19 cost “per subscriber” is slightly less than one-half of Cablevision’s cost of
$9.78.  RCN’s cost per system subscriber, therefore, is still considerably less than that experienced by
Cablevision, particularly when one takes into account the total overall cost of compliance, the total number
of subscribers for which traps would have to be replaced, and the overall number of subscribers on the
system.  In this instance, RCN’s total cost of compliance is $357,068.  The total number of subscribers for
which it would have to replace traps is 3,866.  Its total number of subscribers is 85,273.  In WXTV, the
total cost of compliance for Cablevision’s Hauppage system was $1,061,642, with 27,000 subscribers
requiring re-trapping and a total number of subscribers of 108,505.  Clearly, despite the greater overall
number of system subscribers for Cablevision, its costs, amortized over the whole system, are still
significantly greater than that experienced by RCN.  Moreover, even in instances where the “per system
subscriber” costs were greater than those experienced by RCN, the Bureau has found that a waiver was not
warranted, based on the total cost of compliance in relation to the size of the system.  For instance, in
WXTV, the Bureau denied a waiver for Cablevision’s Monmouth and Ramapo cable systems, although the
“per system subscriber” costs were greater than those for the Hauppage system at $14.14 and $31.00,
respectively.41  The Bureau found that, despite these greater individual costs, the total overall cost of
system compliance for each system was $170,000 and $446,000, respectively; amounts far less than the
$1,000,000 expected cost of compliance for the Hauppage system.42

20.     Second, we do not agree that the Bureau ignored the material evidence presented by
RCN as to the impact of the repositioning on RCN and its subscribers.  The Bureau’s review of this matter
included a comprehensive analysis of all of the evidence provided.  In its original opposition to the must
carry complaint, RCN stated that the impact to its subscribers would result in the loss of at least an hour of
service to both affected and non-affected subscribers alike.43  With regard to the impact on RCN itself,
RCN pointed to its recent adverse financial history and that, given its agreement to carry WGTW on
channel 12, it could justifiably assume that the issue of channel carriage with regard to WGTW was closed.
 We are not persuaded that the justifications presented by RCN as to impact satisfy the requirements for a
waiver under these circumstances.  The disruption to RCN’s subscribers during the re-trapping process
would be limited and is unlikely to cause RCN the loss of any subscribers. Moreover, it is quite likely that
RCN’s previous configuration to a digital/analog system caused similar disruptions in service and without
any apparent harm in subscribership.  Indeed, given the constantly-evolving changes in technology and
cable system ownership and the number of cable systems being reconfigured as a result, few cable system
subscribers would be unfamiliar with the process.  Although RCN cited financial difficulties with regard to
the subject cable system in its original oppostion to WGTW’s complaint, and again herein, it provided no
specific financial information with regard to the cable system’s cash flow in support of this position.  While
RCN has contested WGTW’s reference to the financial information of the RCN Corporation as a whole,
and not to the individual cable system represented, RCN has not provided proof that it is in any way unable
to draw on corporate resources should it be necessary.

21. Third, we reject RCN’s argument that the Bureau’s decision not to address the must carry
channel positioning requirements in a Fifth Amendment context was an abuse of discretion.  As we noted in
WXTV Reconsideration, while the Supreme Court’s decision in Thunder Basin may provide administrative
agencies an opportunity to consider the constitutionality of implementing statutes under certain
                                                  

41WXTV, 14 FCC Rcd at 6500.
42Id.
43Opposition to Must Carry Complaint at 11.



Federal Communications Commission FCC 01-348

9

circumstances, the Supreme Court made clear that such consideration is at the discretion of the agency
involved.44  Given the limited record on this issue in this proceeding, we decline to address the Fifth
Amendment Takings argument at this time.

22. Finally, we disagree with RCN that denial of its requested 18-month period in favor of a 6-
month period in which to reconfigure its system was prejudicial merely because it was similar to the period
of time granted for reconfiguration in WXTV. Cablevision was required by WXTV to reconfigure 17 cable
systems within this period of time.  RCN was only required to reconfigure its two systems serving Lehigh
and Northampton Counties, Pennsyvlania.  It would seem, therefore, that the technical and logistical
requirements in RCN’s reconfiguration would be much less cumbersome than that experienced by
Cablevision.  RCN has provided no information that would alter this impression.  While RCN points to the
WXTV Order’s extension of Cablevision’s original 180 day compliance period by an additional 5 months
as proof that its originally-requested 18 months is more reasonable, we do not agree.45  There is no evidence
that RCN’s reconfiguration in this instance would necessitate a further length of time.  In light of the
above, we affirm the 6-month deadline mandated by the Bureau Order for RCN to comply with WGTW’s
channel positioning request.  This 6-month period will commence from the release date of this Order.

IV.  ORDERING CLAUSES

23. Accordingly, IT IS ORDERED , pursuant to Section 614(h) of the Communication’s Act,
as amended (47 U.S.C. §534) and Sections 76.5 and 1.115 of the Commission’s rules (47 C.F.R. §§76.5
and 1.115), that the application for review filed by RCN Telecom Services, Inc. IS DENIED.

24. IT IS FURTHER ORDERED , that RCN Telecom Services, Inc. shall comply with
WGTW’s channel positioning request within 180 days of the release date of this Order.

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION

Magalie Roman Salas
Secretary  

                                                  
44WXTV Reconsideration, 15 FCC Rcd 3308 (2000), citing Thunder Basin Coal Co. v. Reich, 510 U.S.

200 (1994).
4515 FCC Rcd 823 (2000).


