
FCC 95R-01 Federal Communications Commission Record 10 FCC Red No. 6

Before the
Federal Communications Commission 

Washington, O.C. 20554

MM Docket No. 91-204

File No. BRED-900131UA

File No. BPED-900102MB

File No. BPED-900116MA

In re Applications of

CENTER FOR STUDY 
AND APPLICATION OF 
BLACK ECONOMIC 
DEVELOPMENT

For Renewal of License of 
Station KUCB-FM 
Des Moines, Iowa

and

IOWA ACORN
BROADCASTING
CORPORATION

MINORITY 
COMMUNICATIONS, INC.

For a Construction Permit 
for a New FM Station 
Des Moines, Iowa

Appearances

Alfredo Parrish, Esq., and Elizabeth Kruldenler, Esq., for 
Center for Study and Application of Black Economic De 
velopment; Steve Bachmann, Esq., for Iowa Acorn Broad 
casting Corporation; Mark E. Fields, Esq., for Minority 
Communications, Inc.; Charles E. Dzledzlc, Esq., Y. Pau- 
lette Laden, Esq., and Gary P. Schonman, Esq., for the 
Chief, Mass Media Bureau.

DECISION 

Adopted: February 27,1995; Released: March 17,1995

By the Review Board: MARINO (Chairman) and 
GREENE. Board Member GREENE issuing a Statement.

Board Chairman MARINO:

1. Following a trial-type hearing, Administrative Law 
Judge Richard L. Sippel (ALJ) granted the construction 
permit application of Minority Communications, Inc. (Mi 
nority) for a new noncommercial educational FM station at 
Des Moines, Iowa. See Initial Decision, 8 FCC Red 2116 
(1993). The renewal application of Center for Study and 
Application of Black Economic Development (Center), li 
censee of noncommercial educational Station KUCB-FM, 
Des Moines, Iowa, and the application of Iowa Acorn

Broadcasting Corporation (Acorn) were denied by the ALJ. 
Center was disqualified for "intentional misrepresentation" 
of material facts in its renewal application, false testimony 
"given in open court" at the hearing, and taking Station 
KUCB-FM off the air for two years without Commission 
knowledge or authorization. Acorn was disqualified for 
being financially unqualified. Exceptions to the Initial De 
cision (I-D.) have been filed by Center and Acorn challeng 
ing their respective disqualifications, and by Minority and 
the Mass Media Bureau urging additional grounds for Cen 
ter's disqualification. Oral argument was not requested by 
any of the parties. The decisional issues presented on ap 
peal are: (a) whether Center lacks the requisite character 
qualifications because it did not satisfy the high standard of 
candor required of a broadcast licensee, see, e.g., Swan 
Creek Communications, Inc. v. FCC, 39 F.3d 1217, 
1221-1223 (D.C. Cir. 1994); and, (b) whether Acorn has 
failed to establish that it is financially qualified to construct 
and operate a new FM station, see CHM Broadcasting Ltd. 
v. FCC, 24 F.3d 1453, 1455, 1457 (D.C. Cir. 1994). Based 
on our own review of the factual record, in the light shed 
by the written arguments of the adversaries, we affirm the 
ALJ's denial of Center's license renewal and Acorn's ap 
plication, and his grant of Minority's application for a new 
station.

CENTER'S CANDOR
2. Background: Center's renewal application and related 

ownership report were filed with the Commission on Janu 
ary 31, 1990. These documents appeared to the Commis 
sion to have been completed, signed, and filed by Jamal 
Long, who was listed as "Vice-President." Hearing Designa 
tion Order (HDD), 6 FCC Red 4622, 4623 U 12 (1991). 
Question 6 of Center's renewal application asked whether 
any adverse finding had been made against "the applicant 
or any of its parties" in any "criminal proceeding" involv 
ing "any felony" since the filing of its last major applica 
tion. Despite the "no" response in Center's renewal 
application, the Commission recited, in its HDO at U 12, 
that information had come to its attention that:

Charles Knox, who is listed in the renewal applica 
tion as the Center's 'President,' was convicted in 1987 
in the United States District Court for the Western 
District of Texas of two felony counts... . Also, Knox 
was convicted in 198[9] in the United States District 
Court for the Northern District of Illinois of three 
felony counts... . None of these convictions was dis 
closed by the Center to the Commission.

Therefore, the Commission specified a basic qualifying is 
sue:

To determine whether [Center] misrepresented 
material facts to, and/or concealed material facts 
from, the Commission in connection with its answer 
to Question 6 of its instant license renewal applica 
tion.

Id. at K 16. After he had heard the evidence on this issue, 
the ALJ held first, that Center intentionally misrepresented 
when it< responded to Question 6 in the renewal applica 
tion, ,I.D., II 98; and, second, that this misconduct was 
aggravated when at the hearing Center's Vice-President and

2836



10 FCC Red No. 6 Federal Communications Commission Record FCC 95R-01

board member Jamal Long, and other witnesses, attempted 
to cover up incriminating circumstances. Id. at f f 53 and 
103.

3. On the first point, the ALJ found it was undisputed 
that, before the renewal application was filed, Charles 
Knox had been convicted of several felonies in 1987 and 
1989; that Charles Knox was identified as Center's Presi 
dent in the 1987, 1988, and 1990 ownership reports; that 
Knox prepared the 1990 renewal application, and the ac 
companying ownership report; and that Knox signed Jamal 
Long's name to those documents and mailed them to the 
FCC. I.D., at fl H 49-50, 55. From "the totality of the 
circumstantial evidence," the ALJ concluded that: "cer 
tainly Knox knew... he had multiple felony convictions that 
were required to be disclosed in Question 6" of the re 
newal application; and that "Long knew that Knox had the 
two felony convictions when Center prepared and filed its 
renewal application in January of 1990." I.D., f 98.

4. In his second major conclusion, the ALJ held that the 
"candorless testimony in open court" at the evidentiary 
hearing, taken together with Knox's misrepresentation in 
Question 6 of Center's renewal application, made this an 
even stronger case for denying license renewal. Id. at fl 103. 
He found: (a) "Long [a Center director and vice-president] 
had misrepresented that he had prepared the renewal ap 
plication and that he had signed his name"; (b) "Long also 
attempted by his false testimony to create an appearance 
that Knox had withdrawn from his position as director and 
officer of Center" at the time of the 1990 renewal filings, 
and of the ownership reports of May 1987 and April 1988; 
(c) Knox "misrepresented in his testimony the status of his 
resignation in order to avoid an adverse finding against 
Center with respect to Knox's convictions"; (d) "Samad [a 
Center director and station manager] also testified falsely 
that the board of directors decided in 1989 to remove 
Knox"; and (e) "Long and Samad ... testified falsely that 
they had no knowledge of Knox's convictions until after 
January 1990." Id. at f f 101- 102. Accordingly, the ALJ 
held that (id. at H 103):

The fact that the misrepresentation in Question 6 was 
intentional rather than a rushed mistake is further 
established by the continuing misrepresentations in 
the testimony of Long and Knox.... An applicant may 
be disqualified on the basis of its principals' 
candorless testimony in open court and the issue 
need not be specifically designated as a hearing issue 
because "truth and candor are always in issue." Old 
Time Religion Hour, Inc., 95 F.C.C. 2d 713. 719 (Rev. 
Bd. 1983), citing RKO General, Inc. v. F.C.C., 670 
F.2d 215, 234 (D.C. Cir. 1981). Certainly the affir 
mative misrepresentation in the renewal application 
when considered with the additional misrepresenta 
tions of the principals at the hearing makes an even 
stronger case for denying Center's renewal.

5. Center's Exceptions. Center contends that the ALJ 
"improperly" resolved the misrepresentation issue because 
"there was nothing in the evidence presented which would 
indicate that [it| misrepresented material facts, and/or con 
cealed material facts from the Commission." Center's Br. at 
19. It disputes the ALJ's finding that its board members 
had knowledge of Knox's felony convictions when prepar 
ing the renewal application and argues that the ALJ misun 
derstood the record testimony concerning Knox's signing of 
Jamal Long's name on the renewal application. Id . at

19-20. Center asserts there was "absolutely nothing to be 
gained by including Dr. Knox's name on the application" 
and that the evidence shows "once the knowledge of the 
convictions of Dr. Knox became known [after his renewal 
application was filed in January of 1990], a prime objective 
was to openly accept the resignation of Knox and to ex 
clude his name from any further actions taken by Center 
or KUCB. It was due to the lack of information regarding 
his convictions and the uncertainty of his capacity within 
the organization by some officers that erroneous informa 
tion appeared in Center's application for renewal." Id. at 
21. Both the Bureau and Minority support the ALJ's reso 
lution of the misrepresentation and candor issues; they 
have filed exceptions urging additional grounds for Cen 
ter's disqualification. Thus, the Bureau contends that the 
ALJ should also have disqualified Center on an ineptness 
issue and the effects of Charles Knox's criminal convictions 
on Center's basic qualifications. Minority argues that Cen 
ter should have also been disqualified on the unauthorized 
transfer of control issue. See I.D., ^ 2 for designated issues. 
We need not reach these exceptions because we have con 
cluded that the ALJ's disqualification of Center on the 
more critical issue of candor is firmly supported by the 
record evidence and decisional.

6. Discussion: In its Policy Regarding Character Qualifica 
tions in Broadcast Licensing, 102 FCC 2d 1179, 1231-32 
(1989), the Commission indicated that the fundamental 
purpose of the character inquiry about an applicant's quali 
fications is "to make a predictive judgment relating to the 
applicant's propensity to deal honestly with the Commis 
sion and to comply with fits] rules and policies." See 
California Public Broadcasting Forum v. FCC, 752 F.2d 670 
(D.C. Cir. 1985); KQED, Inc., 3 FCC Red 2821, 2826-27 at 
II f 24-25 (Rev. Bd. 1988) (denial of non-commercial li 
cense renewal for misrepresentations) (subsequent history 
omitted). Misrepresentations or omissions at hearing can, 
by themselves, result in disqualification. See Swan Creek, 
39 F.3d at 1222. quoting from Old Time Religion Hour, Inc., 
95 FCC 2d 713, 719 (Rev. Bd. 1983). Complete candor is 
essential. "If the Commission cannot believe and rely on 
what applicants and licensees tell it, it cannot maintain the 
integrity of its processes." Standard Broadcasting, Inc., 1 
FCC Red 8571, 8573 (Rev. Bd. 1992), because of the 
Commission's exceedingly limited budget and staff com 
pared with the enormous industries and thousands of li 
censees under its purview. Id. at 8573 n.7 .

7. The Board has reviewed the record regarding Center's 
misrepresentation' and lack of candor "in open court" with 
special care and due deliberation, as requested by Center, 
see Center Br. at 26, a'nd mandated by the Commission. 
Nancy Naleszkiewicz, FCC 95-33, at H 4, released February 
3, 1995. Our review was based primarily on Center's excep 
tions, its proposed' findings of fact, its contemporaneous 
documents filed with the Commission during 1987-1990, 
and the testimony of Jamal Long, Charles Knox, and Ako 
Abdul-Samad. We nave reached two separate and indepen 
dent conclusions. First, we hold that substantial record 
evidence supports the ALJ's finding that Center's "no" 
response to Question 6 of the renewal application denying 
Knox's felony convictions was a misrepresentation. Second, 
and even more serious, is our conclusion that the record 
fully supports the ALJ's findings about a "cover up" and 
the giving of candorless testimony by Center's witnesses at 
the hearing. Thus, Center has breached the fundamental 
requirement that complete candor is demanded of "Com 
mission licensees as to matters under investigation."

2837



FCC 95R-01 Federal Communications Commission Record 10 FCC Red No. 6

Grenco, Inc., 39 FCC 2d 732, 736 (1973), cited with ap 
proval by the Commission and the court in Richardson 
Broadcast Group, 1 FCC Red 1583, 1585 (1992), aff'd by 
judgement, 995 F.2d 306 (D.C. 1993); Swan Creek, 39 F.3d 
at 1222-1223 (applicant in testimony "acted less than hon 
estly").

8. There is no dispute among the parties that Knox was 
convicted in 1987 in a Texas Federal District Court on two 
felony counts of impersonating an attorney in violation of 
Federal Law, and in 1989 in an Illinois Federal Court on 
three counts of conspiracy, racketeering, and embezzle 
ment. Bureau Exhs. 15-18. The embezzlement count in 
volved funds from the National Telecommunications and 
Information Administration intended for Station KUCB- 
FM. Bureau Exh. 17 at 4-5. Defendant Knox's Plea Agree 
ment recited that:

the defendant on behalf of KUCB in Des Moines, 
Iowa received $72,484 from the Department of Com 
merce pursuant to a grant from the National Tele 
communications and Information Administration 
(NTIA). As defendant knew and understood, the 
grant money was supposed to be used to purchase 
radio equipment to operate a minority-run radio sta 
tion. Instead the defendant knowingly diverted at 
least $31,181.15 to a company called Burns Asso 
ciates, South Chicago Auto Sales, for purposes other 
than radio equipment. The defendant completed this 
conversion of government funds by causing the 
$31,181.15 to be delivered to Burns and Associates in 
Chicago, Illinois. The money was delivered in the 
form of six checks signed by the defendant during the 
period from February, 1985 to March, 1986. Al 
though quarterly reports of how the money was spent 
are required by NTIA, Knox never filed any such 
reports.

9. Center's ownership report dated January 22, 1990, 
which accompanied the renewal application, listed Charles 
Knox as Center's President. Bureau Exh. 12, at 4-5. Knox 
prepared this report, albeit signing Jamal Long's name and 
certification, and revised his address from earlier owner 
ship reports, dated May 23, 1987, and April 12, 1988, 
which had also identified him as Center's President. Bu 
reau Exh. 1 at 87-90. Knox testified that he had tendered a 
resignation by telephone in 1987, by letter in 1989, and 
had been asked to resign in 1989, when Wayne Ford was 
elected President of the board of directors, allegedly in the 
winter of 1989. Tr. 1397-1398, 1416-1418. We agree with 
the ALJ that this testimony is not credible in light of 
Center's ownership documents filed with the Commission 
and Knox's admission on cross-examination that he had 
filled in the ownership form listing the names and ad 
dresses of the officers including his own. Tr. 1415-16. The 
alleged 1989 written resignation was never produced by 
Center, which was permitted by the ALJ to adduce all 
mitigating evidence, nor was Wayne Ford called to cor 
roborate testimony that he was elected president in 1989 
and then asked Knox to resign before the renewal filings. 
On March 15, 1990, Ford did file a fourth ownership

report with the Commission which, for the first time, 
replaced Knox's name with Ford as President. Bureau Exh. 
1 at 91-92. That report was certified by Ford on the 9th of 
March 1990, and further recited that: "All of the informa 
tion furnished is reported as of February 10, 1990." Id. 
Late in his cross-examination, Knox conceded that: "It 
could have been 1990" [that the new Board was elected 
and he was asked to resign], "I am not sure," see Tr. 1417, 
and that, after the filing of Center's renewal application 
and his "resignation," he has travelled to Des Moines "a 
couple of times" and "was at the station" and that the 
KUCB Board continues to seek his advice "not necessarily 
on the operations, but on the technical portion." Tr. 1418.

10. Since Knox's ultimately admitted that he prepared 
Center's renewal application and ownership report, signed 
Long's name, and mailed them to the Commission from 
Chicago, we do not rely on the ALJ's finding, para. 4<e) 
above, that Long and Samad knew of the convictions when 
the renewal application was filed, inasmuch as Long was 
not the individual who prepared or signed the application, 
and our Decision does not rest on that finding. Neverthe 
less, based upon Center's own documents, which were not 
adequately explained by Center's contradictory oral testi 
mony, we conclude, as did the ALJ, that Knox was a party 
to the renewal application and ownership reports that he 
prepared and filed in January of 1990, and that Knox was 
aware of his own prior felony convictions. Thus, we will 
affirm the ALJ's initial conclusion that: "Knox, while act 
ing as agent for Center, knowingly misrepresented when he 
checked ... a 'No' response to Question 6 ... . The motive 
to so misrepresent was in order to knowingly conceal the 
fact of criminal convictions from the Commission which, if 
disclosed, would adversely reflect on Center's character." 
I.D., 1 98.

11. Second, and fatal to Center's renewal application, is 
our affirmance of the ALJ's finding about the "cover up" 
by Center's witnesses, especially Long's failure to disclose 
Knox's role in the preparation of Center's renewal applica 
tion and ownership report, and the other evasive and 
candorless testimony by the Center witnesses regarding the 
claim that Knox resigned or was asked to resign prior to 
the filing of the renewal application. Initially, we focus on 
Center's argument that the ALJ:

misunderstood the testimony concerning who signed 
Jamal Long's name on Center's renewal applica 
tion.... Jamal Long testified that the signature was his. 
However, he did not testify that he had personally 
signed his signature; in fact, both he and Charles 
Knox consistently testified that Charles Knox signed 
Long's name on the renewal application for 1990.

Center's Br. at 20-21.'
12. The record contradicts Center's contention, and sup 

ports the ALJ's findings. Our review of Long's testimony 
indicates that Long: (a) never revealed that Knox had pre 
pared the renewal application, and related ownership re 
port; (b) never indicated that Knox had signed Long's 
name; and (c) never indicated that Knox had mailed those

1 The admission that Long did not sign his name, if it stood 
alone, would establish a technical violation of the Commission's 
signature rule, and require a remedial amendment. See KQED, 
3 FCC Red at 2831-2832.

2838



10 FCC Red No. 6 Federal Communications Commission Record FCC 95R-01

documents to the Commission. On the contrary, in re 
sponse to questions from Center's own counsel, Long tes 
tified "I filled out the application," Tr. 954, and answered 
"no" when asked if he had any significant contacts with 
Knox at the time the renewal application was prepared. Tr. 
955. Long also testified that he "was trying to rush" be 
cause he "knew that the deadline was close" and that he 
made sure that the application was filed on time. See Tr. 
956-957, reproduced below (emphases added):

their names, because when you do the ownership 
report, to add some people in, you always remove 
some people.

So these times / did not take any names off. That was 
because / was in a hurry to make sure that / got them 
in on time. And so / didn't take any names off at that 
time. They have a list, a column where you add 
names and you take names off.

Q. Mr. Long, on that date [when the renewal ap 
plication was signed], were you aware that Mr. Knox 
had a conviction of a felony crime, to your best 
recollection?

A. No, I did not.

Q. Had you been in significant contact with Mr. 
Knox at that point at the time you filled out your 
application for renewal?

A. No.

Q. Tell us how did you know even to file a renewal 
of your license?

A. We had got a reply about the deadline and / was 
trying to rush to really get that in because / knew the 
deadline was coming close upon us. And that was my 
concern, to make sure we got that in on time.

Q. And did you do that? 
A. Yes.

Tr. 995-96.

Q. In other words, Mr. Knox was President of Cen 
ter in 1990.

A. / said when I sent the form in, there was names 
that I didn'i remove.

Q. Mr. Long, this ownership report that was signed 
on January 22, 1990, on the second page of that 
ownership report, it shows that Charles Knox is 
President of Center.

My question to you is was Charles Knox President of 
Center on that date?
A. No.

Q. Mr. Long, is that your signature on the second 
page of the ownership report?

A. Yes.

[CENTER'S COUNSEL]: Your Honor, I don't think 
I have any further questions at this time of this 
Witness.

13. On cross-examination, Long continued to deny that 
Knox had any involvement with Center at renewal time 
and did not disclose that Knox had prepared the renewal 
application and ownership report, signed Long's name, and 
filed them with the Commission. In his testimony, Long 
repeated over and over: "I sent the ownership report in"; 
"I sent it in"; "I got it in on time"; "I sent the form in"; "I 
didn't remove people"; "I didn't remove their names"; "I 
didn't take any names off"; "I didn't take any names off at 
that time"; "there was names I didn't take off." And, 
finally, when shown the signature on the report and asked 
if it was his, he replied "Yes," but failed to indicate that, in 
fact, Knox had signed his name. See Tr. 995-996 and 997, 
998, 999 reproduced below (emphases added):

Q. Yes. Was Mr. Knox involved in Center as re 
cently as January 1990?

A. No.

Q. Can you explain why this ownership report 
shows that Mr. Knox is President of Center in Janu 
ary 1990?

A. Lots of times when we sent   when / sent the 
ownership report in, we - in the times / sent it in, we 
didn't remove -- / didn't remove people that had been 
-- was no longer with the Center. / didn't remove

Tr. 997.

Q. Is that your signature on the second page of the 
ownership report [dated April 12, 1988], which is 
labeled Page 88?
A. Yes.

Q. Was Mr. Knox President of Center in April - on 
April 12, 1988?
A. No.

Tr. 998.

Q. Would you let me know when you're finished 
looking at that ownership report [dated May 23, 
1987[?
A. Yes, I'm through.

Q. Mr. Long, on May 23, 1987, was Charles Knox 
President of the Center?
A. No. 

Tr. 999.

2839



FCC 95R-01 Federal Communications Commission Record 10 FCC Red No. 6

14. In his testimony quoted above, Long misrepresented 
and lacked candor when he failed to disclose Knox's role 
in the preparation of Center's renewal application and 
ownership report. Long's attempt to "cover up incriminat 
ing information" about Knox's significant role in the re 
newal filings, as the ALJ correctly found, see I.D., f 53, was 
only a part of Center's attempt to create the false impres 
sion that Knox had withdrawn from his position as Cen 
ter's President before the renewal filing, and that Center's 
board of directors had also decided late in 1989 to remove 
Knox. Id. at f 98. Center responds that "there was some 
confusion as to exactly when Charles Knox ceased his 
participation with KUCB." Br. at 19-20. Center essentially 
urges that "lack of information" about Knox's convictions, 
and "uncertainty about his capacity within the organization 
by some officers" explains why "erroneous information 
appeared in Center's application for renewal." Id. p. 21.

15. Center's contention is contradicted by the record and 
especially Knox's reluctant admission that he prepared the 
renewal application and ownership report. Moreover, Cen 
ter's own contemporaneous documents, see para. 9 above, 
and the inconsistent and contradictory testimony of Long, 
Knox, and Samad demonstrate that the ALJ was completely 
justified in finding that Center's witnesses attempted to 
conceal Knox's significant role in the preparation of the 
renewal filings, and attempted to create the false appear 
ance that Knox had withdrawn from his position as Cen 
ter's President prior to the filing of the renewal application 
in January of 1990.

16. With respect to the contradictory testimony, Long 
answered in response to another direct question from Cen 
ter's counsel about the last time that Dr. Knox was in 
volved with the station: "I think it was around the early 
80's." Tr. 889. On cross-examination. Long responded on 
three different occasions that he was: "not sure about the 
date." Tr. 994. However, after being shown the three own 
ership reports dated January 22, 1990, April 12, 1988, and 
May 23, 1987, which listed Charles Knox as Center's Presi 
dent, Long gave a flat "no" each time when asked if Knox 
was President at those times. See Tr. 997-999. reproduced 
at H 13, above. Long's claim that Knox was not an officer at 
the time of the 1987 and 1988 ownership reports was 
impeached by Knox's own testimony that he was on the 
board from "1985, to resignation, in 1989," (Tr. 1397-1399) 
and Samad's testimony that, in late 1989, Knox was asked 
by the newly elected board to resign (Tr. 1119-1120; tr. 
1150); see also Tr. 1135-1136.

17. The record supports the ALJ's additional finding that 
Knox "misrepresented the status of his resignation in order 
to avoid an adverse finding against Center with respect to 
Knox's conviction." I.D., f 98. The 1987, 1988, and 1990 
ownership reports all listed Knox as Center's President, see 
para. 9 above. In his testimony, Knox first attempted to 
create the impression that it was Long who had listed his 
name in the January 1990 ownership report (see Tr. 
1394-1395 and 1413-1414). However, he was finally forced 
to admit near the end of his cross-examination that the 
handwriting on the ownership form was his. and that he 
filled in the part of the ownership form listing the names 
and addresses of the officers including his own name. Tr. 
1415-1416. Like the ALJ, we find an irreconcilable conflict 
between Knox's testimony that he attempted to resign and 
had been asked to resign prior to the filing of the renewal 
application, and the Commission records, especially the 
January 1990 ownership report where Knox in his own 
handwriting identified himself as Center's President and

revised his own address. See Swan Creek, 39 Fd. 3d at 
1222-1223 ("Board could properly make a lack of candor 
determination ... where, as here, an irremediable conflict 
appears between records submitted to the Commission and 
testimony").

18. In sum, reliable documentary evidence and other 
substantial evidence firmly undergird the ALJ's findings 
summarized in para. 4 (a) - (d), above, and his conclusion 
that Center's false testimony establishes that "it does not 
have a propensity to deal honestly with the Commission. 
Rather, it has a propensity to deal falsely with the Commis 
sion, even under oath." I.D., f 103. Disposition of Center's 
renewal application is controlled by the Commission's 
holding in Grenco, 39 FCC 2d at 736-37, that:

Complete candor from Commission licensees as to 
matters under investigation may be demanded and is 
expected. ... While issues are designated to place the 
licensee on notice of the charges which he will be 
required to meet at the hearing, notice to a renewal 
applicant that he must testify truthfully and not con 
ceal material information is superfluous. Taking the 
oath serves the purpose and no unfairness results in 
holding a renewal applicant to have knowingly as 
sumed the risk of an adverse determination as to its 
character qualifications when a principal testifies 
falsely at the hearing. ... [W]e cannot temporize with 
deliberate deception of the Commission. No matter 
how unblemished the reputation of the principal in 
the community, no one is allowed "one bite" at the 
apple of deceit, (citation omitted).

19. Center faults the ALJ in its exceptions for failing to 
consider the Commission's public policies supporting mi 
nority-owned educational stations, see Br. at 17-19; but the 
Bureau correctly notes in reply, at 9-10, that the Commis 
sion's policies of fostering minority ownership have never 
"suggested that thfesej policfies] excused a licensee's mis 
conduct." Moreover, it is now well-established that a 
noncommercial broadcast applicant's "proclivity to deal 
truthfully with the Commission is a bedrock prerequisite to 
a finding of basic character qualification to hold a license." 
KQED, Inc., 3 FCC Red at 2826 f 24; see also Trustees of 
the University of Pennsylvania, 69 FCC 2d 1394, 1399, 
1429-30 (1978) (accountability of noncommercial broadcast 
licensees).

20. A meritorious past broadcast record can not mitigate 
or offset Center's lack of candor, which is a serious breach 
of trust undermining the integrity of the Commission's 
processes. See KQED, 3 FCC Red at 2827 at f 27; Standard 
Broadcasting Inc., 1 FCC Red at 8577 n.29. In any event, 
Center's past broadcast record includes a serious violation 
of Section 73.561(a), and (f), which requires that its 
noncommercial station "operate at least 36 hours per week, 
consisting of at least 5 hours per day on at least 6 days per 
week" and if the licensee cannot adhere to its operating 
schedule, notification must be sent to the Commission. 
Here, the ALJ found that resolution of a Section 73.561 
issue designated in this proceeding by the Commission 
provided another ground for denial of Center's renewal 
since for some two years Station KUCB-FM remained si 
lent without Commission knowledge or authorization in 
violation of 47 CFR § 73.561. I.D. at f f 104-107. Such a 
violation, on its face, is inconsistent with the general public 
interest, and the special needs of KUCB-FM's listening 
audience. The Bureau correctly notes at 12 n.7 of its reply

2840



10 FCC Red No. 6 Federal Communications Commission Record FCC 95R-01

that "Center's exceptions do not specifically dispute Cen 
ter's violation of Section 73.561 of the Commission's 
Rules" and that "any objection thereto is waived. Section 
1.277(a) of the Commission's Rules." Nevertheless, in light 
of Center's disqualification on the misrepresentation and 
lack of candor issue, we do not reach the question whether 
the Section 73.561 violation is sufficient, standing alone, to 
also warrant Center's disqualification.

21. Finally, at an earlier stage in this proceeding, Center 
requested that we find that the ALJ's prehearing proce 
dural rulings indicated bias towards Center, mainly due to 
their harshness to that applicant. After reviewing Center's 
showing in light of the legal standards set forth in United 
States v. Grinnell Corp., 384 U.S. 563 (1966) and other legal 
authorities, we denied Center's motions. Center for Study 
and Application of Black Economic Development, 1 FCC 
Red 3101 (Rev. Bd. 1992). In its exceptions, -at 14-17, 
23-26, Center renews its bias claims against the ALJ and 
Bureau Counsel. The exceptions are without merit. Ini 
tially, as a matter of law, we note that since our prior 
ruling on this matter, the United States Supreme Court, in 
Liteky v. U.S., 114 S. Ct. 1147, 1157 (1994), reinforced the 
controlling legal principle of Grinnell that "judicial rulings 
alone almost never constitute valid basis for a bias or 
partiality motion." The Court observed that: "A judge's 
ordinary efforts at courtroom administration   even a stern 
and short-tempered judge's ordinary efforts at courtroom 
administration -- remain immune." Id. Similarly, the Unit 
ed States Court of Appeals for the D.C. Circuit recently 
held that: "In an adjudicatory proceeding, recusal is re 
quired only where 'a disinterested observer may conclude 
that [the decisionmaker] has in some measure adjudged the 
facts as well as the law of the particular case in advance of 
hearing it.'" Metropolitan Council of NAACP Branches v. 
FCC, No 93-1471, Slip Op. p. 18 (D.C. Cir. January 27. 
1995). Center has not made the required showing of pre- 
judgment.

22. Now that we have had an opportunity to review the 
factual record, we find that Center was not materially 
prejudiced by the ALJ's ruling of default, the primary 
gravamen underlying Center's claim of bias, which ruling 
technically precluded Center from presenting a direct case 
at the comparative hearing. We agree with the Bureau that 
Center did have an opportunity to present its case on the 
decisional misrepresentation issue. "Center offered all of 
the exhibits which it had exchanged before the Admissions 
Session and was not precluded from calling any witness on 
its list of witnesses because of the default ruling." Bureau 
Reply at 6. Our review of the record also confirms that the 
ALJ made a reasonable effort to accommodate the schedule 
of all counsel in this multi-party proceeding, see Faith 
Center, Inc., 92 FCC 2d 1255 f H 15-16 (Rev. Bd. 1983), 
and that contrary to a contention by Center, Br. at 2, its 
chief counsel, Alfredo Parrish, had an opportunity to fully 
cross-examine Larry Nevilles, a former Station KUCB-FM 
employee and now a principal of Minority. See Tr. 
656-717; 762-764. Lastly, Center has not made a showing of 
bias or prejudice on part of Bureau counsel because the 
Bureau participates in such hearing as a party, 47 CFR 
0.61(d). is not a decisionmaker in this case, 47 CFR 
1.1202(c), and was not shown to have prejudged any of the 
issues or was "impervious to contrary evidence." Metropoli 
tan Council of NAACP v. FCC, supra.

ACORN'S FINANCES
23. Background: Non-commercial broadcast applicants, 

such as the applicants here, may certify that their financial 
qualifications are contingent upon later receipt of: (1) a 
grant from the National Telecommunications and Informa 
tion Administration (NTIA); or (2) grants from charitable, 
educational, or government entities. See FCC Form 340, 
Section III- Financial Qualifications, Questions 1 and 2; see 
also KQED, Inc., 5 FCC Red 1784, 1785 (1990). Question 3 
of FCC Form 340, however, requires that applicants not 
relying upon the grant provisions above to check the "Yes" 
or "No" box in response to the following certification:

The applicant certifies, except as noted above [in 
Questions I and 2] that sufficient liquid assets are on 
hand or that sufficient funds are available from com 
mitted sources to construct and operate the requested 
facilities for three months without additional funds.

Compare CHM Broadcasting, 24 F.3d at 1455, financial 
certification by commercial broadcasters.

24. In their applications filed in January of 1990, both 
Acorn and Minority failed to certify that they were finan 
cially qualified as required by Question 3, above, both 
checking the "No" box. Within the period for amending as 
of right prior to designation for hearing, Minority filed an 
amendment certifying that it was financially qualified. Mi 
nority's certification was based upon its application for a 
grant of $100,000 from NTIA, and on a $50,000 loan 
commitment letter from the East Des Moines National 
Bank, dated February 21, 1990. See Exhs. C and D to 
Minority's Opposition to Motion to Enlarge Issues filed 
August 27, 1991. Acorn, however, did not amend its finan 
cial certification prior to designation for hearing.

25. On August 29, 1991, Acorn filed an amendment 
which merely certified "yes" to Question 3. A subsequent 
amendment, filed September 20, 1991, indicated that: 
Acorn had entered into an agreement with Affiliated Media 
Foundation Movement (AMFM), whereby the latter agreed 
to secure Acorn's financing; that on July 2. 1990, AMFM 
had received a commitment letter from "U.S. Trust for a 
loan for up to $700,000 for construction and initial opera 
tion of a radio station in Des Moines, Iowa"; and that 
Acorn needed "a total of $155,355" to finance its proposed 
station. Petition to Amend at 2, Exh. A. When the ALJ was 
notified by the Mass Media Bureau's pleadings that Acorn 
had failed to certify its finances prior to designation for 
hearing and that Acorn's reliance on the UST loan com 
mitment letter raised substantial questions of fact, the ALJ 
added the following issue against Acorn:

To determine whether [Acorn) has reasonable assur 
ance of funds to construct and operate Channel 
207C; whether [Acorn] is financially qualified; and 
whether |Acorn] is qualified to receive a Commission 
[construction] permit for the Des Moines commu 
nity.

Tr. 72-73; see also Order, FCC 91M-3004, released October 
3, 1991; I.D., H 4. Both the burden of proceeding and the 
ultimate burden of proof were placed on Acorn. Id. f H 4, 
76, 121-122.

26. At hearing. Acorn submitted a letter from AMFM 
dated December 27, 1989, which states in pertinent part:

2841



FCC 95R-01 Federal Communications Commission Record 10 FCC Red No. 6

This letter will confirm the willingness of [AMFM] to 
secure funding for [Acorn]. We are able to make a 
commitment of $730,000 in the form of unsecured 
loans.

Id. at f 79. The parties do not dispute the ALJ's finding 
that AMFM was only acting as an intermediary. Acorn 
ultimately relied on the UST letter to AMFM dated July 2, 
1990, which recites in part:

This letter states the conditional commitment of our 
investment management clients to loan up to 
$700,000 to assist AMFM in the financing for con 
struction and initial operation of a radio station li 
censed to Des Moines, Iowa. Their willingness to do 
so is subject to the following conditions: ...

(2) AH reasonable and ordinary credit criteria of 
[USTJ are met at such time as [Acorn] (a) has re 
ceived the permit to construct said station and (b) 
requests from our client via [UST) a formal and 
unconditional lending commitment; and,

(3) [UST] receives, once the above conditions have 
been met, the written agreement to the terms of the 
loan from each and all of our investment manage 
ment clients participating in the loan.... The precise 
terms of security of the loan also will be determined 
at the time of the unconditional loan commitment.

Id. at H 80. The letter concludes:

[UST| is personally and favorably acquainted with 
[AMFM] and we would be relying on your commit 
ment to continued participation in the venture and 
management of the radio station as a part of the loan 
application.

Id. at U 82. (Emphasis added).

27. Acorn's President Pauline Green, who had signed the 
financial certification, on August 29, 1991. did not offer 
any direct testimony regarding the financial issue. On 
cross-examination, she stated that Acorn had contracted 
with AMFM to secure financing for Acorn but did not 
submit any financial statement to AMFM. I.D., at ^ H 
78-79. Green also testified that Acorn's budget estimate was 
based upon AMFM's expertise and experience with other 
stations AMFM operates. Id. f 86. After reviewing the 
relevant evidence, the ALJ found that "the estimate of 
$700,000 was based on raw speculation and lacked any 
foundation in reasonable fact," and that the mistake was 
attributable to AMFM because:

... Moody and Rathke [UST and AMFM principals] 
testified that in actually the likely amount of the loan 
would be $150,000. (Moody, Tr. 518, Rathke. Tr. 
548, 561.) Mr. Rathke surmised that the $700.000 
figure was a mistake on the part of UST in using 
another unrelated project as the basis for the es 
timated costs because the $700,000 estimate clearly 
was excessive for Acorn's needs. (Rathke. Tr. 550, 
551). However, since UST was relying on AMFM for 
the project's management, it is more likely that the 
mistake was AMFM's. In fact, on December 27, 1989,

AMFM was committing to secure $730,000 and on 
July 2, 1990, UST was referring to a conditional loan 
commitment of $700,000.

Id. at H 87.

28. Acorn's proposal to finance its station "through a 
UST commitment letter to a third party, AMFM," was 
found by the ALJ to be deficient as a matter of fact for 
several reasons. Initially, he pointed to "a fundamental 
error" that both the AMFM and the UST letters were based 
on "an erroneous assumption that Acorn would require 
$700,000 to construct and operate" the proposed station, 
whereas "the true estimate would have been approximately 
$150,000." Id. at f 123. The Des Moines radio proposal had 
apparently been confused by AMFM with an unrelated and 
more expensive TV proposal. Id. This fatal factual error in 
UST's letter, the ALJ found, occurred because Acorn was 
not consulted by UST, there was no relationship between 
Acorn and UST, and therefore, there was no meeting of 
the minds on a true estimate of costs. Id. Moreover, he 
found several specific conditions in the letter from UST to 
AMFM that "neutralize any commitment": the UST "con 
ditional commitment" would provide funding only so long 
as AMFM continues to be involved in the management of 
Acorn's "radio station" even though AMFM is not a party 
to the application; UST must first obtain prior approval 
from potential investors and there is no evidence that any 
investor has seen Acorn's financial statement or a plan of 
operations which discloses experience of operating per 
sonnel and a feasibility of performance; and not one of the 
potential investors has expressed a willingness to partici 
pate. Accordingly, the ALJ concluded that the UST/AMFM 
letters were "meaningless" and "ephemeral" so that no 
reasonable applicant could rely upon them to establish 
reasonable assurance. Id. at f 124.

29. Discussion. A broadcast applicant must have reason 
able assurance "before the applicant certifies its financial 
qualifications. In other words, the applicant may not certify 
its financial qualifications and then arrange financing." 
Northampton Media Associates, 4 FCC Red 5517, 5519 
(1989). Whether an applicant has a reasonable basis to 
certify turns on "an objective inquiry" rather than the 
applicant's subjective intent, and probative evidence must 
be adduced at the hearing. See Aspen FM, Inc., 5 FCC Red 
3196, 3198 (Rev. Bd. 1990), review denied, 6 FCC Red 1602 
(1991). Commission precedent also requires that loan com 
mitment letters demonstrate more than a generalized "in 
terest" to make a loan. Capital City Community Interests, 
Inc., 2 FCC Red 1984, 1986 (Rev. Bd. 1987). A valid 
commitment letter need not establish "a legally binding 
commitment", Multi-state Communications, Inc. v. FCC, 590 
F.2d 1117, 1119 (D.C. Cir. 1978), but it must establish a 
"present firm intention to make a loan, future conditions 
permitting." Merrimack Valley Broadcasting, Inc., 82 FCC 
2d 166, 167 (1980).

30. Here, Acorn's certification that "sufficient funds are 
available from committed sources to construct and operate 
the requested facilities for three months without additional 
funds", FCC Form 340, Question 3, was based on the loan 
commitment letter from UST to AMFM. As the ALJ cor 
rectly concluded, however, it was apparent on the face of 
the documents before Green when she certified that Acorn 
did not have reasonable assurance. First, Acorn needed 
approximately $150.000, but the AMFM/UST contingent 
commitment letters were based on the erroneous assump-

2842



10 FCC Red No. 6 Federal Communications Commission Record FCC 95R-01

tion that $700,000 was needed; thus, we agree with the ALJ 
that there was no meeting of the minds on the true es 
timate of Acorn's financial need. Second, and even more 
fatal to Acorn's financial certification, was the fact that on 
its face the UST "conditional commitment" letter was con 
tingent upon AMFM's "continued participation in the ven 
ture and management of the radio station as a part of the 
loan application." See f 26 above. Green had to know at 
the time she certified that this condition was impossible to 
accomplish because Acorn's application, even as amended, 
did not propose AMFM in a management role. AMFM had 
been retained to provide technical assistance regarding en 
gineering, financial, legal, and other matters relative to 
Acorn's application. I.D., at f 78. According to its applica 
tion, Acorn intends to own, manage, and operate the sta 
tion. Finally, UST's letter indicates on its face that before 
UST can make a loan the applicant must first obtain the 
approval from participating potential investors, and not 
one such investor has expressed a willingness to participate. 
Reinforcing the obstacle imposed by this condition is the 
testimony of an AMFM principal that AMFM had pre 
viously never arranged a loan directly from UST; instead, it 
had obtained loans from clients that were part of the 
portfolio managed by UST. Tr. 551. An objective review of 
the documents on which Green based her certification 
supports the ALJ conclusion that no reasonable applicant 
could have certified based on those documents. CHM 
Broadcasting, 24 F.3d at 1457-1458 ("reliance on objective 
information" for financial certification).

31. Acorn's principal contention is that the ALJ failed to 
recognize that the traditional lending criteria may not be 
relevant in the noncommercial context. It argues for "an 
expanded notion of what actually constitutes reasonable 
assurance.'" Br. at 4. Acorn points out that UST and its 
clients were responsible for "making socially and ethically 
responsible investments" and that "financial information 
might not be sought because the investment concern might 
be solely about the social benefit of that investment.'" Id. 
Had the ALJ applied these "criteria," Acorn argues, it 
would have been found to have reasonable assurance of 
financing. Id. at 5. This argument is of no avail. In essence, 
we agree with the Bureau's reply that only if Acorn had 
relied on an NTIA, charitable, educational or other gov 
ernmental grant would a different noncommercial standard 
have been applicable. See f 23 above; KQED, supra, 5 FCC 
Red at 1585. On the record of this case, the Bureau points 
out that "it is irrelevant that the potential investors are 
interested in socially and ethically responsible investments, 
as Acorn insists. There simply are no investors upon which 
Acorn could reasonably rely." Bureau Reply at 15-16.

32. Acorn's final contention regarding finances (Br. 
11-12) is that the ALJ was "arbitrary and capricious" and 
acted contrary to administrative "due process and equal 
protection of the laws" when he added a financial quali 
fications issue against Acorn but refused to specify a finan 
cial issue against Minority. Acorn alleges that Minority's 
showing contained "comparable contingencies" as those in 
Acorn's letters. Id. at 12. Acorn and Minority were not 
similarly situated procedurally. Acorn failed to financially 
certify prior to designation for hearing and the Commis 
sion's processing staff inadvertently did not designate a 
financial issue against Acorn. Minority, on the other hand, 
amended its application as of right prior to designation for 
hearing certifying that it was financially qualified. Thus, 
Acorn had to make a prima facie showing that a financial 
issue should be designated against Minority, which it failed

to do. See 47 CFR § 1.229, and Bureau Reply at 17. Our 
review of the documents before the ALJ, see 1 24, above, 
reveals that, as a matter of fact, Acorn and Minority were 
not similarly situated. Minority's financial certification was 
based upon an NTIA grant explicitly contemplated by 
Commission policy, see KQED, supra. Acorn did not rely 
upon such a grant. Minority's certification also relied on a 
bank letter, but a review of that letter indicates that it did 
not contain any of the fatal contingencies present in 
Acorn's letters. We therefore affirm the ALJ's conclusion 
that substantial evidence in the record establishes that Mi 
nority is the only qualified applicant to receive a construc 
tion permit for a noncommercial FM station in Des 
Moines, Iowa. I.D., at H f 132-135.

33. ACCORDINGLY, IT IS ORDERED, That the ap 
plication of Minority Communications, Inc. for a construc 
tion permit for a new FM station (File No. 
BPED-900116MA) IS GRANTED; the license renewal ap 
plication (File No. BRED-900131UA) of Center for Study 
and Application of Black Economic Development for Sta 
tion KUCB-FM, Des Moines, Iowa IS DENIED; the ap 
plication of Iowa Acorn Broadcasting Corporation for a 
construction permit for a new FM Station (File No. BPED- 
900102MB) IS DENIED; and Center for Study and Ap 
plication of Black Economic Development IS 
AUTHORIZED to continue operation of Station KUCB- 
FM until 12:01 A.M., on the forty-fifth (45) day from the 
release date of this Decision to enable the licensee to con 
clude the station's affairs, unless an application for review 
or petition for reconsideration is filed within 30 days, in 
which case the effective date will be suspended pending 
further order of the Board or Commission.

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION

Joseph A. Marino 
Chairman, Review Board

2843



FCC 9SR-01 Federal Communications Commission Record 10 FCC Red NO. 6

STATEMENT
of 

BOARD MEMBER MARJORIE REED GREENE

When all is said and done, Center's qualifications turn on a question of character: 
whether this licensing Commission can trust the information Center's principals 
provide. From this record, the answer is no.

This proceeding began with an issue to determine whether Center had misrepresented 
in its renewal application when certifying that no party to the application had any 
felony convictions, although Charles Knox, a man Center identified as its president, 
had twice been convicted of felonies in federal court. As the hearing progressed, 
Center's candor in responding to the issue came into question.

Charles Knox was a moving force behind Center and KUCB-FM from the station's 
inception in 1979 and in 1984 took on the title of president. See generally Bureau 
Exh. 1, p. 15 (December 10, 1984 letter signed by Knox as "President"); tr. 1424. 
Center reported Knox as president in ownership reports dated May 23, 1987, and 
April 12, 1988. Bureau Exh. 1, pp. 87-90. When Center applied for renewal on 
January 22, 1990, it again reported Knox as president in the accompanying ownership 
report. Bureau Exh. 12, p. 5. It also answered "no" to question 6 on the renewal 
application inquiring about felony convictions of parties to the application. Id., p. 3.

Knox, however, had been convicted in the United States District Court for the Western 
District of Texas for two counts of fraudulently representing that he was licensed as 
an attorney in the State of Illinois for purposes of attorney-client visits to an inmate 
under the jurisdiction of the Department of Justice; he was sentenced on May 29, 
1987 to imprisonment for three years and probation for an additional five years. 
Bureau Exh. 15. For the next year and a half he unsuccessfully appealed to the 
federal circuit court and the Supreme Court. Tr. 1439. He was next convicted 
following a guilty plea in the United States District Court for the Northern District of 
Illinois for, inter alia, embezzling funds he had received for KUCB-FM from the National 
Telecommunications and Information Administration between February 1985 and 
March 1986; he was sentenced on September 27, 1989 to imprisonment for three 
years and probation for an additional five, the sentence of imprisonment to run 
concurrently with and include credit for time served under the Texas conviction. 1 
Bureau Exh. 16; Bureau Exh. 17, pp. 4-5.

1 There is no information in this record about when, if ever, Knox was actually 
incarcerated under either sentence.

2844



10 FCC Red NO. 6 Federal Communications Commission Record FCC 95R-01

According to Center, its board members knew nothing of Knox's convictions until after 
the renewal application had been filed, although witnesses certainly admitted to an 
awareness that Knox had problems with the law attributed to his activism on behalf 
of the African American community, and KUCB-FM had participated in Knox's legal 
defense fund in 1987. See Ako Abdul-Samad, tr. 1134; Kalonji Saadiq, tr. 1132, 
1430-31. 2 Knox testified that during a KUCB talk show he "may have referred" to his 
alleged 20-year persecution by the FBI for his community activities but otherwise 
"really did not like to discuss his legal problems with anybody." Tr. 1431-32, see tr. 
1436, 1440. From Knox's point of view, "people are more interested in my technical 
ability than whether or not I have a conviction. There is just not that standard in the 
community, there." Tr. 1440. Ako Abdul-Samad, a Center vice president at the time 
of renewal, described his first awareness of Knox's convictions as an awareness in 
"the spring of '90" "that there was a problem, that Charles had gotten into a situation 
and he was being persecuted, and we had to do something to help, you know, him 
in the community as we would do anyone else." Tr. 1134.

Also according to Center, Knox was not actively involved in Center activities, so his 
felony should not prejudice the applicant, Brief, p. 19; there was confusion within the 
Center board about when Knox ceased his participation with KUCB, id.; and

once the knowledge of the convictions of Dr. Knox became 
known, a prime objective was to openly accept the 
resignation of Knox and exclude his name from any further 
actions taken by Center or KUCB. It was due to the lack of 
information regarding his convictions and the uncertainty of 
his capacity within the organization by some officers that 
erroneous information appeared in the Center's application 
for renewal.

Brief, p. 21.

The record shows that Knox has been active with Center until KUCB-FM went dark 
between 1987 and 1989. Station personnel sought Knox's help in dealing with the 
FCC and relied on him for technical training and legal matters. Samad, tr. 1079; 
Saadiq, tr. 1258, 1289; Long, tr. 1048-50. His name regularly appeared on 
submissions to the Commission as either the signatory or the one to whom 
Commission communications should be sent. See Bureau Exh. 1, pp. 10, 15, 56; 
Bureau Exh. 4, p. 2 item 2; Bureau Exh. 2, p. 1 item 2; Bureau Exh. 3, p. 1; Bureau 
Exh. 5, p. 1; Bureau Exh. 6, p. 1; Bureau Exh. 7, p. 1; Bureau Exh. 9; Bureau Exh. 10, 
pp. 1, 3. Knox "was primarily responsible for grantsmanship, and developing the 
financial resources," according to Kalonji Saadiq, who was with the station until the

Long's testimony is consistent but evasive. See tr. 1005, 1028-31.

2845



FCC 95R-01 Federal Communications Commission Record 10 FCC Red NO. 6

end of 1986. Tr. 1269, 1274, 1298 (Saadiq returned some time after the renewal 
had been filed, probably early 1991, tr. 1275-76). Knox testified he had "[pjrobably 
very little involvement" during the period the station was dark,3 although station 
personnel "continued to call rne anyway, for consultation," and write to him about 
station business. Tr. 1391-92. When the station went back on the air in 1989, Knox 
was "somewhat involved" in the move to the station's Sixth Avenue quarters, and he 
prepared the 1990 renewal. Knox, tr. 1366, 1395. Until "about the spring of 1990," 
he "was the one dealing with the technical assistance of the station." Samad, tr. 
1135-36. Thus, although Knox may have had reduced contact while the station was 
dark, Knox again became involved when the station resumed activity. The test for 
party status, however, is not how actively involved a principal is but whether that 
person is in the decisionmaking position of governing board member or officer. See 
Ownership Report for Noncommercial Educational Broadcast Station, FCC Form 323-E, 
p. 2, item 5 (Sept. 1987).

When Knox left Center's board is far from clear on this record. Long testified that 
Knox had not been involved with Center since the early 1980's, although he was not 
sure of the exact date. Tr. 889, 993-94. He added that Knox was not president 
when Long himself signed Center's 1988 ownership report listing Knox as president, 
or at the time of Center's 1987 ownership report listing Knox as president, or on 
January 22, 1990 when the renewal application was signed and he was listed as 
president in the accompanying ownership report. Tr. 997-99. According to Samad, 
the Center board met to elect new members when KUCB-FM went back on the air in 
December 1989; Wayne Ford joined the board and was elected president at that time - 
- with the condition that Knox not be involved or consulted further. Tr. 1119-20, 
1150. But, Samad also said that the board was dealing with Knox' resignation at a 
board meeting in the spring of 1990, after Knox's convictions had become known to 
the board, and that Knox had been providing technical assistance to the station. Tr. 
1135-36. Knox testified that he had been trying to resign from the presidency since 
1986 or 1987, but the board "did not want to accept a resignation." Tr. 1397-98. 
He said he was on the board from the mid-1980's "to resignation, in 1989, even 
though I tried to resign before that time. I just could not get the board to accept it." 
Id. His resignation had been by telephone, but "in 1989" he submitted a written 
resignation at Ford's request. Tr. 1400, 1416. If this existed, it was never entered 
into evidence. 4 On cross-examination Knox wavered in his certainty about when he

3 This was during the period of Knox's appeal from the Texas conviction. Knox 
testified he was not out and about during that time, so he was not in Des Moines 
then. Tr. 1439.

4 When asked on direct examination whether Ford, in 1989, had requested a 
written form to follow up on the oral resignation from three years earlier, Knox 
responded, "Yes. Mr. Ford wanted, he could not find the file." Tr. 1398. Knox

2846



10 FCC Red NO. 6 Federal Communications Commission Record FCC 95R-01

resigned in writing. He said he was "pretty sure [his written resignation] was around 
1989, and preceded the telephonic piece." Tr. 1416. Knox was not sure, however, 
when Ford was elected president of the board. "It could have been in 1990. I am not 
sure." Tr. 1417. Knox also was not sure whether Ford was president when he 
requested Knox's written resignation. "He [Ford] was either president of the board, 
or ready to be president of the board, or something to that effect, but at the time he 
requested the resignation, he needed a letter." Tr. 1417. Ford did not appear. The 
only documentary evidence is Center's March 9, 1990 ownership report which, unlike 
earlier reports, does not include Knox. Bureau Exh. 1, pp. 91-92.

What is puzzling is why Long, who had filled out the 1988 ownership report listing 
Knox as president and had asked Knox to take care of the renewal in 1990, would 
testify that Knox had ceased to be involved in the early 1980's, before the 1987 
ownership report listing Knox as president for the first time and the 1988 report 
signed by Long. Nor did he suggest who might have been president in Knox's place 
during this period. Also puzzling is why Samad and Knox would testify that Ford 
sought Knox's written resignation in 1989 and Samad would explain that the board 
changes were conditioned on no further involvement or consulting by Knox -- before 
the board supposedly knew about the convictions and before Long asked Knox to take 
care of the renewal. Previous board elections had seemed fairly informal; Knox had 
said he wanted to be replaced; there is no hint in the record of friction between Knox 
and either Ford or the board in 1989; and there is no hint of any board effort to seek 
other advisors. In short, the record is devoid of any reason for needing a written 
resignation and separation from KCUB in 1989, if Center's argument that it knew 
nothing of Knox's convictions until later is to be believed, indeed, Saadiq (who 
returned to Center some time after the renewal had been filed) described Knox as "an 
inspiration to the station," tr. 1304, and Samad "had just a real problem [with Knox's 
resignation] till things were explained to me." 5 Tr. 1136. This was "in about the

continued with an explanation that files were missing from break-ins at the station in 
about 1986 and 1987, but failed to explain what these break-ins had to do with his 
written resignation in 1989 or what documentation of his earlier oral resignation might 
have been affected.

6 Because Saadiq had returned to the station some time after the renewal 
application was filed and Knox's resignation demanded, he did not personally observe 
what transpired then. Nonetheless, based on what he "had heard," he referred during 
his August 17, 1991 talk show to "a time when [Knox], who was a major thrust in 
this radio station, had to resign." Tr. 1310-11 (emphasis added). He referred to Knox 
as his "beloved" and "courageous brother" whom he "loved dearly." Id. Saadiq 
confirmed in his testimony that he "had heard that [Knox] had to resign." Tr. 1311. 
While this hearsay does not establish that Knox was forced to resign, the statement 
shows that this is what Saadiq had heard about the resignation.

2847



FCC 95R-01 Federal Communications Commission Record 10 FCC Red No. 6

spring of 1990," when the board was dealing with Knox's criminal convictions and 
resignation letter. Tr. 1135 (testimony does not make clear whether resignation letter 
had been received or whether decision to request one had been made or was still 
under consideration).

Also puzzling is the testimony of Long and Knox about preparation of the 1990 
renewal application. Long tried to create the impression during his testimony before 
the ALJ that he, Long, had prepared, signed, and sent in the 1990 renewal 
application, even going so far as to explain why he had erroneously included Knox's 
name in the accompanying ownership report, 6 although he did not prepare either the 
application or the ownership report at all, or sign them, or send them in. Tr. 996-97, 
1000, 1394. Long also said he was not in substantial contact with Knox when he, 
Long, filled out the renewal, although, according to Knox, he had called Knox in 
Chicago to ask him to prepare it because no one else would. Tr. 956, 1394-95.

Knox kept up the subterfuge in his testimony. He testified that, when he received the 
renewal application from Long, "it was for the most part, already filled out. We are 
talking about the application and the Equal Opportunity report?" Tr. 1414. He said 
that the copy he received from Long included the listing of board members on the 
ownership report. Tr. 1413. He said that, when he learned that an erroneous 
ownership report had been filed, he contacted Samad and talked with Long about the 
need for a corrected report. Tr. 1411. Yet, when shown the application and 
ownership report, he admitted the handwriting listing the names and addresses of 
board members is his and that he had filled out and signed Long's name to the 
ownership report. Tr. 1415. He had even corrected his own address, which suggests 
more than a mindless copying of an old report, if he even had one at hand. Compare 
Bureau Exh. 12, p. 5 (Center 1/22/90 ownership report), with Bureau Exh. 1, p. 88 
(Center 4/12/88 ownership report). He did not dispute Bureau counsel's assertion that

6 When questioned about why the January 1990 ownership report includes Knox, 
Long said:

Lots of times when we sent -- when I sent the ownership 
report in, we -- in the times I sent it in, we didn't remove - 
I didn't remove people that had been - was no longer with 
the Center. I didn't remove their names, because when you 
do the ownership report, to add some people in, you always 
remove some people.

Tr. 996. However, the 1988 report Long filled out did include an additional name, his, 
and was handwritten. See Bureau Exh. 1, p. 88. Long also explained he was in a 
hurry when he did ownership reports, although the record shows that he did only the 
1988 report. Tr. 996.

2848



10 FCC Red NO. 6 Federal Communications Commission Record FCC 95R-01

he had filled in the negative response to question 6 regarding felony convictions on 
the renewal application himself, and he admitted to signing Long's name for the 
certification. Tr. 1395-96, 1415, 1416. Indeed, all of the information on the renewal 
and accompanying reports is handwritten, and all of the handwriting on the renewal 
application form and on the attached Equal Opportunity Report bears a strong 
resemblance to Knox's handwriting on the ownership report and no resemblance to 
the handwriting on Center's April 12, 1988 ownership report that Long said he had 
prepared. 7 Tr. 998; compare Bureau Exh. 12 (Center 1/22/90 renewal application, 
with attachments) with Bureau Exh. 1, pp. 87-88 (Center 4/12/88 ownership report). 
Yet, both Knox and Long had claimed Long participated in preparing the form. On 
January 30, 1990 Center forwarded an additional copy of the renewal application to 
the Commission. Bureau Exh. 13. The transmittal letter is signed "Jamal Long" in a 
handwriting that strongly resembles the signatures reading "Jamal Long" that Knox 
wrote on Center's January 20 renewal application, ownership report and transmittal 
letter. Compare Bureau Exh. 13 with Bureau Exh. 12, pp. 1, 3, 5.

So, what conclusions should this Review Board draw from all of this? Center would 
have us believe the misinformation in the renewal application was simply a mistake 
resulting from the board's lack of information about Knox's convictions and 
uncertainty about his position. But, there is only Knox's uncorroborated testimony 
that he tried to resign in 1986 or 1987. Center repeatedly reported Knox as its board 
president from 1987 until its March 9, 1990 report, which stated that the information 
therein was reported as February 10, 1990, several weeks after the renewal had been 
filed. Bureau Exh. 1, p. 91 item 4.8 According to Knox, Center continued to seek his

7 The only information needed on Center's Equal Employment Report was the call 
letters, licensee name, and community of license for the station, an "x" to indicate the 
type of station, the name and address of the person to whom notices and 
communications should be sent, and an "x" to indicate that the station employs fewer 
than five full-time employees. The only information needed on Center's renewal 
application was the applicant name; its address, call letters, and principal community; 
two responses, each indicated by an "x," showing that employment and ownership 
reports were attached; yes or no responses to four additional questions; and a 
certification as to the truth, completeness and correctness of the information. Center 
added a five word response to one question. Knox testified that Long had asked for 
his help because "[t]here was some problem with filling out the renewal application, 
and he requested assistance, my assistance, in filling that application out." Tr. 1394. 
The nature of the "problem" was never identified.

8 The record includes a memorandum from the board authorizing Richard Eugene 
Fowler to be station operator. Bureau Exh. 1, p. 76. This was signed by Ford and 
dated January 26, 1990, just four days after Center's renewal application was signed, 
but it was not authenticated during the hearing by Ford or any other witness. Even

2849



FCC 95R-01 Federal Communications Commission Record 10 FCC Red NO. 6

assistance in spite of his protestations that other board members learn to handle 
things themselves, and Long, who testified that Knox hadn't been involved since the 
early 1980's, turned over the 1990 renewal application to Knox. Indeed, from the 
handwriting in the January 30, 1990 letter transmitting a copy of the renewal to the 
Commission, it appears that Knox did even that. According to Samad, the decision 
about Knox's resignation -- in the spring of 1990 -- was a difficult one, and Saadiq 
later heard that Knox's resignation had been forced. From all of this, Knox's 
preparation of the renewal application appears to have been business as usual. There 
is much on this record to support the ALJ's conclusion that, at the time of the 
renewal, Knox was a party to the application and knowingly misrepresented when 
saying no party to the application had been convicted of a felony.

Center clearly has been badly served by Knox. Center's members trusted him, relied 
on him, revered him. See Saadiq, tr. 1304, 1325. In return, Knox embezzled funds 
Center badly needed, let KUCB and Center members participate in fundraising for his 
defense, and may well have avoided disclosing the reasons for his persecution to 
Center members. Had Center been candid about what went on with Knox, it may well 
have found sympathy at the Commission. But, this record does not show candor. 
Center argues that, when it learned of Knox's convictions, it took public action. If it 
learned of the problems after the renewal had been filed, as it said it did, why 
Samad's repeated testimony that action was taken in 1989 -- before the renewal 
application and before competing applications threatened Center's renewal? Why did 
Knox testify to board action in 1989 until pushed on cross-examination? Why did 
Long deny Knox's involvement in Center since the early 1980's -- while turning to 
Knox to take care of the renewal and insisting he had done it himself? Knox's 
testimony about this, too, is lacking in candor, changing from what appears to be 
Center's story only when pushed on cross-examination. 9

if Ford had been authorized to act as president on January 26, this does not establish 
that Knox had left the board before February 10, 1990, the reporting date specified 
in the March 9, 1990 ownership report filed by Ford. See 47 CFR § 73.3615(a) 
(ownership reports shall provide the information as of a date not more than 60 days 
prior to the filing of the report).

9 Although according to Center Knox was not a Center director or officer when 
he testified, the ALJ found that Center presented Knox as a witness and vouched for 
the truthfulness of his testimony. ID K 101. The ALJ ordered Center to produce Knox 
as a witness. Center complied but did not treat Knox as a hostile witness. Indeed, 
we note that Center's counsel here represented Knox at judgment in the Texas matter. 
See Bureau Exh. 15, p. 1. In this context, his lack of candor is relevant to the overall 
question of Center's candor.

2850



10 FCC Red NO. 6 Federal Communications Commission Record FCC 95R-01

There is testimony on this record about the lack of legal justice and government 
persecution. See Samad, tr. 1134; Saadiq, tr. 1288, 1304, 1311-12; Knox, tr. 1432 
("I feel that the FBI was totally involved with trying to destroy the station and had 
influence on those agencies which even regulate the station."). I want to emphasize 
that this Review Board's decision has nothing to do with government persecution or 
quashing civil rights activities and everything to do with the Commission's requirement 
of truthfulness and reliability from its licensees, an expectation derived from the 
Communications Act of 1934, as amended, 47 U.S.C. § 308(b), and years of 
Commission precedent. See, e.g., Policy Regarding Character Qualifications in 
Broadcast Licensing, 102 FCC 2d 1179, 1183, 1210-11 (1986). The false statement 
in Center's renewal application is transformed from the wrongdoing of one malfeasant 
by the candorless testimony of Long, by Samad's participation in the attempt to show 
that Center's break with Knox came before it actually occurred, and by presenting as 
truthful candorless testimony from Knox. This alone warrants disqualification. See 
Richardson Broadcasting Group, 7 FCC Red 1583, 1583-85 (1992), recon. denied sub 
nom. Elizabeth M. Younts, 8 FCC Red 1714 (1993), aff'dbyjudgment, 995 F.2d 306 
(D.C. Cir. 1993).

2851




